Monday 1 April 2013

Abang Long Muscle







Aku : salam abg Bad.. just nk jemput to our house warming dlm pukul 7 ni nanti..
Abang Long : sori Sing, aku kije boh..
Aku : Ok.. just inform klu berkesempatan.. takde lah fikir sombong ke apa..

(eh, sejak bila pula nama aku dipanggil Sing??)



aku just nak buat entri khas tentang seorang abang ni yang aku gelar abang long muscle.. dari mana datangnye nama tu, sebab dulu waktu aku sampai Aussie orang kat sini panggil lah abang long muscle sebab dia yang paling tua dalam house aku tinggal dulu.. then badan pun bermuscle lah.. jarak umur aku dan dia 8 tahun.. 


about him

okay, aku nak cerita dari segi fizikal dia lah.. sekali pandang ada orang akan fikir dia ni macam abang-abang askar lah.. muka pun ganas.. badan tegap.. tinggi? aku lagi tinggi sebenarnya sebab aku 180cm.. aku rasa kalau ikut standard orang PLU banyak yang akan suka kat dia gak ikut standard fizikal.. kalau orang taste kat lelaki yang macam yang ni lah.. ganas.. kasar.. maskulin.. macho? hmmm.. walaupun aku susah nak admit (sebab aku ego nak puji dia) tapi aku akan katakan ya lah.. muka abang-abang lah.. 

kalau dari segi sikap pula, dia ni sangat tegas orangnya.. cakap direct je.. kalau ada benda tak kena dia akan terus cakap lah.. perangai poyo.. haha.. dah tu suka berlagak macho misalnya macam tayang body or tunjuk muscle dia.. contohnya time main salji then buka baju lalu tangkap gambar.. tunjuk hebat lah kononnya.. dia ni agak sinis (kepada aku je..).. cakap tu main-main tapi sebenarnya ada maksud yang mendalam.. but perangai pun for me macam berubah-rubah.. satu masa dia main-main, lepas tu jadi serius.. orangnya pandai memasak.. event-event semua dia usually yang lead lah.. orangnya rajin.. sangat rajin lah.. di kalangan perempuan pula, actually banyak perempuan macam tak berapa nak senang dengan perangai dia.. sebab dia poyo kan.. 


about me and Abang Long..

hubungan antara aku dan dia ada banyak konflik juga sebenarnya.. aku waktu first kenal dengan dia macam susah nak masuk lah dengan dia yang perangai kasar tu.. lagi-lagi jarak umur besar beza 8 tahun.. post sebelum ni kan aku dah cakap aku tak berapa suka dengan yang dewasa ni.. awal-awal tu kita orang okay je.. dia antara orang yang aku panggil 'abang' kat sini.. yang lain aku panggil nama je.. but bila dah lama-lama tu dia ni suka sakat and kacau aku.. dah tunjuk belang kan.. awal-awal mesti lah baik-baik dulu.. sebab tu aku mula tak berapa nak selesa and suka kat dia.. sebab dia ni asyik-asyik nak kacau aku.. kacau dari segi words lah.. bukan perbuatan.. ada-ada je dia ni macam nak cakap tentang diri aku ni.. tu tak kena lah.. ini tak kena lah.. kalau apa-apa event, dia mula lah nak sakat kat depan orang ramai.. asyik-asyik sebut nama aku je.. susah aku nak explain dia sakat tu macam mana.. but kalau korang kena buat macam tu pun mesti juga rasa kurang senang.. 

dia ni kalau cakap dengan aku agak sinis.. dia suka buat aku terasa.. actually dia ni cakap kat aku sebenarnya nak nasihatkan aku... but cara dia tu sangat sinis.. ada-ada saje konflik antara aku dan dia.. even waktu aku join pergi Sydney backpacking dengan dia pun ada-ada je dia nak cakapkan kat aku ni..

dia ni layan aku ni macam aku ni orang yang gay..

aku rasa dia memang macam agak aku ni gay sebenarnya.. maybe sebab dia dah agak dewasa (beza umur pun 8 tahun) aku rasa memang dia berpengalaman kot nak detect-detect sape gay ni.. then kenapa aku kurang senang kat dia sebab dia suka nak 'menggaykan aku'..

misalnya cakap 

"jaga-jaga nanti (nama aku) goda kau.." 

"hei Hazim, (nama aku) suka kat kau..."

ayat-ayat nak 'menggaykan' aku lah dengan nada yang main-main.. then lepas tu dia cakap yang dia just bergurau je.. dah tu kat depan orang ramai.. so, of course lah sebab perangai dia nak 'menggaykan' aku tu buat aku kurang senang kat dia..

then disebab aku geram kat dia, bila dia nak cakap apa-apa kat aku or nak sakat aku, otak aku ni dah set macam tak ambil kisah.. keluar telinga kiri then keluar telinga kanan.. memang tak lekat kat otak pun.. kadang-kadang tu bila dia cakap sesuatu yangs serius kat aku, aku tak dengar sangat apa yang dia katakan.. then lepas tu dia pun marah-marah kata,

"kau dengar tak apa yang aku cakap ni??"

dah kau (abang long) suka sangat nak cakap benda main-main kat aku, of course lah aku tak terbiasa malas nak layan kalau nak bercakap dengan aku.. so, bila dia cakap serius pun aku pun tak ambil peduli lah..

tu lah perangai Abang Long kat aku.. senang cakap aku kurang senang kat dia.. sebab dia suka kacau aku..

then dia suka kata aku sombong sebab kalau jumpa kat uni buat-buat de je.. dah nama aku malas nak layan dia kan.. kalau dilayan, ada-ada je lah benda yang dia nak buat.. sebab tu aku ni macam sombong juga lah dengan dia..

actually tak sombong pun.. just malas nak layan perangai dia..


second year...

bila dah masuk tahun kedua kat Aussie, Abang Long ada offer aku untuk stay kat rumah dia.. jadi housemate dia lah.. tapi pada saat tu aku kata nanti aku confirm kan.. actually aku macam kurang berkenan nak stay dengan dia sebab dia kan asyik nak kacau aku.. so, kalau aku dah duduk sebumbung dengan dia, habis lah aku ni kena hadap dengan words dia yang sinis tu.. kena hadap perangai dia yang buat aku tak senang..

kalau korang nak tahu, waktu second year ni, actually dia dah mula dapat my respect lah.. sebelum ni kan aku malas nak layan or perduli tentang dia.. perangai aku kat dia pun macam celaka juga sebenarnya.. 

tahun kedua ni lah sebenarnya aku mula nak sedar yang Abang Long ni sebenarnya baik kat aku.. dalam dia suka kacau aku tu Abang Long ambil berat tentang diri aku juga sebenarnya.. mungkin sebab dia lah antara orang yang dekat kat aku kot.. 

contohnya waktu kes awal tahu ni.. aku finally dapat seorang junior untuk stay dengan aku.. jadi aku pun senang hati lah sebab tak payah nak jadi housemate dengan Abang Long (aku kata aku tak jadi stay rumah dia..).. so aku happy sangat-sangat.. but tiba-tiba je junior aku ni melarikan diri dua hari sebelum aku nak sign kontrak rumah.. punya lah celak junior aku tu.. lari macam tu je.. then aku pun mula emo marah-marah.. sebab orang yang sepatutnya stay dengan aku melarikan diri macam tu je.. kalau nak lari pun lari lah awal-awal.. ni buat menyusahkan aku nak cari tempat ganti dia lagi.. kalau tak dapat habis lah aku nak tanggung sewa seorang diri.. 

tengah-tengah aku dalam masalah, satu-satunya orang yang tampil nak tolong aku adalah Abang Long.. kau fikir macam mana? kau reject orang tu sebab tak nak stay dengan dia kononnya tak suka cara layanan dia kat kau.. but last-last bila kau dapat masalah orang yang kau tak suka tu tiba-tiba tampil nak tolong kau.. so, dalam kes aku ni, orang yang aku tak suka tu tanpa disangka adalah satu-satunya manusia yang tampil nak bantu aku ketika dilanda masalah.. aku punya punya lah celaka kat dia sebelum ni, but... dia tolong aku gak.. dia tolong aku.. 

dia offer aku untuk stay kat rumah dia semula.. tapi tu sebenarnya rumah dia dah penuh pun sebab place aku sebelum ni dah diganti dengan orang baru.. then dia cakap, "kau ni dulu jual mahal kata tak nak.. kalau kau join aku dulu dah okay dah.."

then pada saat tu mula terluah segala di hati aku ni kat dia.. aku kata..

"aku kurang senang dengan perangai kau (eh? eh tak cakap 'abang').. jujur aku cakap aku tak nak stay rumah ni dulu sebab aku kurang selesa perangai kau yang suka nak kacau aku..."

Abang Long cakap lagi.. "orang yang 'jahat' kat kau ni lah tolong kau.. yang baik dengan kau tu ada tolong kau sekarang ni? aku kacau takde lah pukul semua kan?? tengok, yang 'jahat' ni juga lah banyak bantu kau.."

time tu aku sebenarnya mula tersentuh juga sebenarnya.. 'jahat-jahat' dia pun sebenarnya ambil berat.. aku sedar tentang hal tu.. tapi aku ego sangat nak iktiraf yang Abang Long ada banyak tolong aku sebelum ni.. sebalik kata-katanya yang sinis tu ada tersirat rasa ambil berat.. dia ambil berat kat aku ni (yang bukan sape-sape pun pada dia) tapi dengan cara yang kasar.. 

aku ni macam butakan mata aku untuk lihat kebaikan yang dia buat kat aku sebab dalam masa yang sama tu dia kacau aku juga.. kena dia suka kacau, menggaykan aku depan orang ramai dan kata-kata sinis dia tu buat aku tutup hati aku untuk lihat kebaikankan yang dia dah buat aku..

pada hari tu, bila dia offer aku untuk stay dengan dia, aku mula open hati aku untuk lihat kebaikan dirinya...


the new house

then aku pun mula lah terima untuk stay dengan dia.. tapi aku kena kongsi bilik dengan Abang Long dengan seorang abang lagi.. kiranya satu bilik kongsi tiga orang lah kalau aku join sekali.. jadi sempit lah.. tapi Abang Long tak kisah pula nak aku join masuk bilik dia.. dah tu dia pun offer aku untuk tidur atas katil.. dia pula kata akan tidur kat lantai.. tersentuh juga hati aku sebenarnya.. tak sangka pula dia buat macam tu kat aku.. ye lah sebelum ni kan aku tak suka kat dia..

but..

aku akhirnya tak jadi join rumah Abang Long tapi pindah ke rumah stay sekarang ni.. ada banyak sebab kenapa aku akhirnya pindah ke rumah lain walaupun aku memang dah terbuka hati untuk stay satu bilik dengan Abang Long..

sebab-sebabnya..

-bilik Abang Long dah sempit.. kalau aku join jadi sempit lagi lah.. bilik rumah (yang aku stay sekarang ni) aku akan dapat satu bilik khas untuk aku je tanpa kongsi sape-sape.. 
-aku perlukan privasi.. kalau aku stay dengan Abang Long, susah lah aku nak blogging semua.. nak buka FB PLU aku.. 
-reason utamanya juga sebab aku nak jaga mata dan nafsu aku.. walaupun aku takde apa-apa feeling kat Abang Long tapi aku takut aku tak leh nak kawal pandangan dan nafsu aku.. sebab Abang Long ni badan pun cun.. dah tu suka pula seksi-seksi kat rumah.. sebab aku hormat kat dia, then aku tak nak lah stay satu bilik dengan dia.. sebab aku nak jaga pandangan mata aku lah.. kalau aku satu bilik dengan Abang Long nanti takut aku kurang selesa.. kurang selesa sebab 'tengok benda2 yang akan menaikkan nafsu lah'.. sedikit sebanyak memang akan ada benda juga kan.. 

(kalau roommate kau badan ketak-ketak maybe ada lah yang happy.. boleh jeling-jeling.. tapi aku ni still jenis yang tahan nafsu.. sebab tu aku prefer untuk tak stay dengan Abang Long.. )


dari saat tu aku mula respect kat Abang Long.. sebab dia sebenarnya baik.. cuma aku je yang tutup mata aku untuk lihat kebaikkan dirinya..





Kadang-kadang kalau seorang PLU nak hormat seorang lelaki straight, for me adalah dengan cara jangan ambil kesempatan untuk skodeng auratnya.. aku tahu aku still berbeza dengan PLU yang lain.. sebab aku ni masih lagi terkawal..

18 comments:

  1. Seriusly,aku stuju psl last statement kaw...ak wlaupon suke cmne kt org tu..ak kdg2 xsmpai hatii tgok2..sbb kdg2 tu org tu baik sgt ngn kita..

    ReplyDelete
  2. Serius aku respect kat kau... Aku pun x dpt nak kawal mende2 mcm tu... Aku pernah try elak mende ni... Tp last2 jd jgk...

    ReplyDelete
  3. komen sikit, mungkin kau or orang2 macam kite ni cepat terase bile kena kacau mcm tu sbb kita ni kn plu, gay, ade la sensitif2 mcm pompuan sikit, sikit jela... so lawak die yg kasar mcm tu sbb tu la tak masuk dgn kau, sbb die jantan sangat. haha...

    but yes, org mcm die la kite kene hargai, sanggup nk tolong ko wktu susah. jadi skrg dh tahu la sape kawan and sape lawan.

    ni pendapat je, jgn marah noh... :P

    ReplyDelete
  4. Abg long tu mcm boleh makan je.. Dlm erti kata lain, die syok dgn hang jugak kot.. Sbb tu beria-ia... Just saying. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul stuju. aku rase abg long muscle tuh syok kat penulis. unspeakable.. mgkn krn kejantannya.. atau dia pn masih keliru.. ataupn dia mmg la insan yg baik hatinya.

      Delete
  5. yang sebenarnya Abang Long ko tu suka kat ko...
    dia cover baik punya..
    kalo ko tak caye ko cuba try test...
    mesti jadi punya..
    dia dah tau ko gay...
    tp dia masih dalam teka teki...

    ReplyDelete
  6. Salam
    Menariknye cite ni...ku suke sbb ko berjaya mengawal nafsu, bukan senang nk kawal :)
    Btw, i like your blog :D

    ReplyDelete
  7. aku expect ko main ngn abg long kat hujung entry ni... hampa..

    ReplyDelete
  8. nampaknye taste kite berbeza. aku prefer orang yang lagi tua dari aku..hehe
    pepun kuatkan semangat ok

    ReplyDelete
  9. hehe mcm komen..hurm for me respet ur decision .mybe klo stay ngn abg long mmg bergolak lah nafsu. - iezz

    ReplyDelete
  10. Bestnyer blog ko nie... aq baru je jmpe lepas jmpe blog najmi.. Abang long tu org gane ke? msti muke jambu kan... aku pun ade gak yg slalu kacau aku mcm nie. Mcm kes ko. Aku pun meluat jgk klu org kcu aq cenggini. Macam die tu jantan la sangat kan! Dlm diam aku pun suke die.. Dan mgkin dia pun suke aku,sbb klu aq mesra skit ngn org lain dia mcm jeles. tu mksudnya dia ade hati... from exprience aku la..haha

    ReplyDelete
  11. mungkin aku tengah alami,mungkin aku dipermainkan???..

    ReplyDelete
  12. hmm psl duduk sebilik tu ak dh terlajak la, cite lbh kurg.. skrg bru ak terfikir ak x spatutnya dok sbilik ngn dia.. jgn dok sebilik ngn dia, sesuatu akan terjadi hahah.. x happy pon sbenanya wat mende2 belok ni, tp lau kita tahan apakah kat akhirat nt kita ley dpt yg mcmni? nk tny ustaz segan la pulak..adehh.. lau buat dosa besar.. ap yg patut ak buat pon ak x tau lh.. sedih je...

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. terbaik... semoga kita semua terpelihara.. ini semua adalah anugrah kpd kita dariNya..ujian untuk golongan macam kita.. bnyk kan bersabar.. ada jawapannya di sana nanti inshaAllah.... :)

    ReplyDelete