Tuesday 26 March 2013

Abang-abang Senior





hari tu aku adalah sembang dengan rakan blogger yang dah lama kenal.. sejak aku mula-mula start buat blog lagi lah.. aku ada cakap lah kat dia yang aku ni tak berapa suka kalau nak panggil orang dewasa dari aku dengan gelaran 'abang'.. kalau untuk saudara-mara aku tu boleh lah aku nak panggil abang.. then aku cakap lagi lah, sebab kenapa aku berat mulut nak panggil orang abang ni sebab dalam sejarah hidup aku memang ada kenangan-kenangannya lah kenapa aku kurang berkenan dengan yang lebih dewasa.. then oleh disebabkan itu, sejak aku kecil lah lagi sampai lah aku study oversea, aku memang tak bergaul pun dengan yang lebih dewasa.. cuma waktu kat aussie ni lah baru nak start bergaul semua..

senang cakap lah, aku ni kurang berkenan dengan yang lagi dewasa.. aku agak paranoid lah..

kalau ikut sejarahnya lah, waktu kecil dulu di zaman sekolah rendah, aku ni selalu juga kena kacau oleh yang dewasa.. kadang-kadang tu sampai buat aku menangis lah.. memang selalu macam tu.. even kalau aku pergi apa-apa event, kalau aku tengok orang yang dewasa aku selalu fikir yang dorang akan ejek aku or kacau aku.. tapi usually dorang akan buat macam tu juga.. then lepas tu mesti rasa macam nak elakkan diri daripada sesetengah abang-abang yang suka kacau aku tu.. 

waktu aku kat menengah rendah pula (Form 1-3), aku rapat dengan junior.. kebanyakkan junior memang suka kawan dengan aku.. hardly aku rapat dengan senior-senior.. sebabnya, kadang-kadang tu ada senior yang aku tak berapa nak berkenan dengan perangai mereka yang berlagak lah.. waktu aku form 2, aku stay hostel dan dalam bilik aku cuma aku seorang je yang muda.. yang lain budak-budak form 4 and form 5.. then ada seorang budak lelaki yang tidur sebelah katil aku ni, suka je buat sampah kat tempat katil aku.. dia sorok sampah-sarap dia kat katil aku.. kadang-kadang tu ada juga lah ahli roommate yang semuanya lagi tua dari aku kacau aku juga.. cuma beberapa orang tu je yang memang baik kat aku.. senang cakap, even aku satu roommate dengan student yang lagi tua, tapi aku kurang berkenan dengan kebanyakkan mereka lah.. then waktu aku form 3 pula, aku stay kat bilik lain pula.. ada satu kejadian tu, aku pernah gaduh dengan budak form 6.. dia marah aku sebab aku ni jenis yang keras kepala.. yang pasti waktu tu aku memang geram betul kat budak form 6 tu.. then dalam bilik tu ada juga lah beberapa budak form 6 yang kadang-kadang tu kalau cakap dengan aku agak sinis juga.. senang cakap macam mengejek lah..

then waktu aku form 4 pula aku pindah sekolah ke sekolah berasrama penuh.. waktu aku form 4 pula, senior kita orang iaitu form 5 punya lah celaka.. dorang ni terlalu pentingkan senioriti.. mereka selalu cakap junior kena selalu hormat pada senior.. selalu juga dorang ragging budak-budak junior.. sampai memang terasa ada gap antara junior yang senior.. maksud aku senior form 5 tu lah yang teruk.. aku langsung takde kawan pun dalam kalangan budak form 5.. sebab dorang pentingkan senioriti.. sampai lah waktu tiba pula giliran kami (batch aku) pula jadi form 5.. jadi paling senior kat sekolah.. then waktu tu baru lah wujud pergaulan antara senior and junior.. takde lah gap macam dulu yang pernah dibuat oleh bekas senior.. senior and junior enjoy je sesama sendiri.. kadang-kadang tu sampai junior pun boleh naik kepala..

then lepas tu aku masuk asasi pula.. tapi aku masuk asasi sekejap je, sebab aku dapat tawaran untuk study kat aussie.. so, aku pun pindah pergi IPTS sebab kena buat course AUSMAT before nak fly aussie.. waktu aku kat IPTS ni pula, senior kat sana macam ada takde je.. jumpa pun waktu solat kat surau je.. lepas tu dah blah.. takde pun pergaulan antara senior junior.. so, kiranye aku langsung tak bergaul dengan senior pun waktu aku kat IPTS.. 

then lepas tu aku fly pergi Aussie.. pada saat ni baru lah aku mula nak bergaul dengan yang paling tua.. sebab aku paling muda kan.. nak tak nak kena bergaul juga.. lebih-lebih lagi study di negara orang.. but waktu aku kat aussie ni pun ada lah dua orang abang tu suka je nak sakat aku.. memang kadang-kadang tu buat aku rasa annoying.. but mula lah aku belajar macam mana nak bergaul dengan yang lagi tua.. so, basically selama aku hidup cuma kat aussie ni lah aku bergaul dengan abang-abang, kakak-kakak semua.. selama ni tak pernah pun.. tak pun sebab aku kurang berkenan dengan bekas senior aku dulu-dulu..

pernah juga lah aku berazam, macam nak buktikan pada abang-abang yang suka kacau aku dulu tu bila aku dah berjaya nanti lah.. sebab kalau kita ni macam dah ada kedudukan or dihormati, baru lah orang nak segan kat kita.. aku fikir macam tu lah.. then last-last aku pun dah study kat aussie kan.. bila aku balik malaysia dulu, abang-abang yang punya lah berlagak kat aku dulu rasa macam mula rasa nak hormat kat aku.. ye lah kan.. orang pertama dari kampung aku yang study oversea.. selama ni tak pernah ada pun, so aku lah yang the first time and perasmiannya..

so, sebab sejarah hidup aku yang agak 'pahit' dikalangan orang yang lagi tua tu membuatkan aku macam paranoid dengan yang dewasa.. aku fikir yang dewasa ni suka berlagak lah.. nak kita hormat dia je.. dah tu suka nak kacau aku.. lama-lama aku aku jadi kurang berkenan lah dengan mereka..

aku pernah cakap dulu dalam blog ni, kalau aku fikir aku nak bercinta lah, aku tak nak dengan yang terlebih dewasa.. sebabnya aku agak kekok dengan yang tua.. (sebab sebelum ni tak pernah bergaul kan.. so memang kekok lah..).. dan lagi aku tak nak panggil orang tu abang.. sebab terasa ada gap.. aku tak nak ada gap gap ni.. macam kita terpaksa nak hormat mereka.. kena jaga cara percakapan lah.. 

aku ada baca dalam blog La Telenovela: Orang Macam kita tentang novel bersiri tu, bila watak utama si Im tu menjerit kat Fahmi kata "Abannnggg!!" waktu Fahmi nak tinggalkan dia.. actually time tu aku terbayang lah kalau aku jadi Im, then jerit macam tu... jerit "Abannngggg!!".. dalam hati aku berkata, "geli giler aku kalau cakap macam tu.. mak ai.. memang geli lah dengan word macam tu.." feeling bila aku yang terjerit kata "Abannngggg!!"

geli aku!! seriously!!



so, begitulah sejarahnye and sebab kenapa aku jadi macam ni.. tapi bila aku dah mula selalu chat dengan readers yang lagi tua, sedikit sebanyak tu ada lah juga macam menghakis paranoid aku terhadap yang dewasa.. kacuali lah ada seorang yang dewasa (abang) yang mampu ubah persepsi aku, tapi untuk saat ni takde lah orang macam tu..



#kalau yang ada chat dengan aku kat FB tapi beza umur sampai 7-8 tahun or lebih, aku still prefer nak guna 'I-you' berbanding nak panggil orang tu 'abang'.. so, ni adalah reason dia lah kenapa aku berat sangat nak panggil orang 'abang'..

9 comments:

  1. FUYOOOO...OK, T SAYA TAK PANGGIL AWK ABANG..HEHE

    ReplyDelete
  2. haha..ook..jgn pgl aku abangg!

    ReplyDelete
  3. sama cam aku....even ngan abg kandung aku sendiri pun aku ad rsa kekok sbb age gap ktorg besar...dalam 10 tahun kot....tp aku x de la pulak kenangan2 pahit cam ko...

    ReplyDelete
  4. faham...masing2 ada sejarah hidup masing2...tapi cuba lah untuk menerima mereka....bukan semua yang nak usik, sakat or saje mintak perhatian...sometime its just a figure of speech...apa kata omputeh ni, be courteous...panggilan utk sekadar panggilan jer...even myself pun x panggil abg aku nih abang..sebab memang tak dibiasakan dari kecik, cuma bila dah mula bergaul dan mula bersosial nih, this will become inevitable thing...especially in malaysia..coz of our culture...

    apepon, im sorry to hear your bad experience during your high school...aku ni sekolah harian...tapi ade jugek kene kat uni dulu sebab belajar kat uitm....during my years, seniority has always been a big issue...even selang setaon pun...seniority tetap dipandang....sape yang stadi 7-8 sem kat sana memang kne gelar super duper senior and mmg akan dihormatilah...org nak tenung pon x berani...Despite all that, we manage to make the gap closer by mingling around with the juniors and kurangkan tradisi ragging...

    apepon, try to keep an open mind and take this a a journey or becoming wiser and mature in due time :D hikhik

    meroyan plak aku bila komen panjang berjela nih

    ReplyDelete
  5. aduh..aku abang jangut wakakaka

    ReplyDelete
  6. haha..tp apakan daya kerana kita juga akan jadi abang2...dulu disayangi skrg kena lh pulak menyayangi... ^_^

    ReplyDelete
  7. hye, jom chat ym malayyoungman@yahoo. 23 m

    ReplyDelete