Tuesday 18 December 2012

7 Ciri-ciri Lelaki Gay di Facebook






ada orang tanya aku, 

"macam mana nak tahu lelaki tu straight or tak melalui Facebook?"


aku sebenarnya ada banyak cara kalau nak tahu sama ada orang tu gay or tak hanya berpandukan pada FB mereka.. mungkin artikel ini berguna bagai pembaca perempuan yang takut-takut lelaki idaman sebenarnya tak straight.. tapi, aku nak cakap lah, apa yang aku senaraikan ni tak semestinya betul.. ianya just berdasarkan pengalaman aku..


1. mula-mula sekali kalau aku nak detect orang tu straight or tak, usually aku akan tengok pada 'subscription' orang tu.. bagi aku, yang ni paling obvious sekali lah.. kalau dalam list subscription tu ada banyak lelaki yang hensem-hensem, badan sasa, jambu-jambu, memang aku kata dalam 85-90% kemungkinan lelaki tu adalah PLU.. lebih-lebih lagi kalau semua dalam list subscription tu langsung takde seorang perempuan pun..

2. then, biasanya aku akan tengok pada subscriber orang tu.. kena hati-hati gak kalau anda tengok jumlah subscriber orang tu agak banyak.. sampai beribu-ribu.. bila dilihat siapa yang subscribe orang tu, jika terlalu banyak lelaki, haaahhh.. mesti ada yang tak kena.. aku kata dalam 50-80% kemungkinan.. jaga-jaga dengan profile yang ada nama 'FULL'.. misalnya macam 'Abu Bakar Full'.. kalau ada 'full' ni... hehe.. faham-faham je lah.. usually 'ada sesuatu' je...

3. kemudian, lihat pada profile picture.. kalau anda lihat jumlah gambar dalam profile picture dah sampai beratus-ratus, asyik nak tukar profile picture je, haaahhhh.. ada yang tak kena ni.. usually lah lelaki straight ni jarang nak tukar-tukar profile picture, tapi yang PLU ni selalu.. sebab mudah bosan kot, asyik nak tukar-tukar profile picture je.. kemungkinan dalam 60-85% kot orang tu PLU...

4. tengok pada album orang tu... kalau ada satu album yang penuh gambar dia, gambar posing-posing misalnya, takde gambar orang lain.. maksud aku satu album yang khusus ada rupa dia je.. nama album mungkin macam 'this is me', 'only me' yang khusus untuk dia je.. dah tu dalam gambar, asyik penuh gambar yang dia ambil sendiri.. macam kat cermin tandas dengan handphone misalnya.. haaaah.... dalam 75-85% orang tu memang PLU.. Instagram pun sama.. kalau banyak sangat picture kat instagram dia asyik muka dia je ambil pic sendiri.. cuba banding dengan lelaki straight.. yang lurus ni instagram tak banyak sangat muka dia.. kalau ada pun usually dengan kawan.. posing lelaki straight biasa-biasa je.. tapi yang PLU asyik pose ala-ala comel or macho gitu.. kat blog pun sama.. kalau kat blog kiri kanan penuh pic dia je.. haaahhh..... 

5. then, bila dah tengok gambar tu, tengok sekali siapa-siapa yang komen.. tengok juga siapa-siapa yang ada like picture tu.. kalau banyak lelaki yang anda rasa dia sendiri pun tak kenal dengan lelaki-lelaki tu, kemungkinan besar dia tu gay.. lebih-lebih lagi kalau ada komen dari lelaki puji kata hensem or comel lah.. sebab maksudnya orang tu ada kenalan FB yang gay gak.. and dia tak kisah lelaki gay lain asyik nak puji.. kenal pasti ayat macam 'PLU', 'orang macam kita', 'top', 'bottom' dalam komen-komen tersebut.. ada yang siap bagi nombor phone lagi.. kadang-kadang ada je ayat macam tu kluar.. kalau ada... haaaahhhh.....

6. tengok-tengok juga lelaki yang suka post gambar kat FB.. gambar dia seorang lah.. tengah-tengah posing, usually ambil pic sendiri dengan phone, then post kat FB.. PLU ni ada perasaan macam syok sendiri gak kot.. haha.. perasaan hensem lah, perasan comel.. bila ambil pic sendiri, then post kat FB, lepas tu nak orang lain like pic tu banyak-banyak.. kat tandas ambil pic sendiri, then post kat FB.. suka je posing-posing dengan phone.. bagi aku 80% lelaki macam ni adalah PLU..

7. satu lagi, ada PLU suka letak gambar sendiri sebagai cover photo.. memang jarang lelaki straight letak pic sendiri sebagai cover photo.. tapi picture macam mana?? picture yang cuma ada seorang je.. bukannya gambar dia ramai-ramai dengan kawan ke.. just dia single dalam picture tu.. dah tu buat muka ala-ala kiut lah konon.. macho lah.. kalau cover photo dalam satu picture tu berderet gambar dia je, haaaahhh... lagi lah...




percaya ataupun tak, 1 dari 10 lelaki adalah gay/biseksual..




(senarai di atas tak semestinya betul, tapi aku katakan kemungkinan besar adalah ya..)





ada banyak lagi sebenarnya, tapi aku just letak tujuh.. sebab bagi aku nombor tujuh ni macam nombor yang special.. 7 benua, 7 keajaiban dunia, 7 tingkat langit..



kepada PLU yang takut kena detect, pandai-pandai lah buat setting FB tu macam tak terlalu obvious seperti ciri-ciri di atas.. 

45 comments:

  1. Doctor gay...hahah macam dah jadi love guru....

    ReplyDelete
  2. best ni article...ade gak jmpe org cam ni sorang kat fb,,hehe tp yg confuse tu die dah nk bertunang plok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg bertunang or brkahwin malah dh ada anak pun x semestinya bukan plu..

      Delete
    2. tu fabollous name nye.. hahaha

      Delete
  3. saya gay.. hahaha..

    ReplyDelete
  4. masalah sekarang nie.. saya suke gurl jugak and the same time i like guy too.. tue pnggil ape pulak.. unisex kot... haha.. seriusly saya masih dalam proses perubahan.. give me spport k.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ambik lah gurl tu..dunia PLU ni x kemana pun...
      kalo ko pilih PLU juga ..sunyilah ko bila meningkat usia nanti..tak caya coba lah..:) (akibatnya tanggung sendiri hehehehe )
      bukan nak kata apa lah...jika ada peluang nak jadi normal ko pilihlah normal ..susah ko nak setia dalam dunia PLU ni..sekali ko terjebak...susah ko nak patah balik...
      nasihat ini ditaja oleh aku sendiri.. coz aku nak balik kepangkal jalan amatlah sukar.. memerlukan kekuatan luar dan dalam...

      Delete
    2. Baiklah abang.

      Delete
    3. itu bisexual namanya...layan jer laki or pompuan

      Delete
  5. btw, list di atas probably bagi PLU yang suka "show-off" extrovert, there's also introvert you know!

    ReplyDelete
  6. so truee..alah kkdg tgok gaya pon leh taw

    ReplyDelete
  7. It's going to be finish of mine day, except before ending I am reading this great piece of writing to increase my experience.

    Feel free to surf to my blog post; acoustic guitar chords for beginners

    ReplyDelete
  8. Nak tanya geng2 PLU kat sini... (off topic).
    "Ada tak ko rasa dlm perhubungan PLU ni... korang rasa rezeki jadi 'mahal'... duit mengalir mcm air ke perkara2 yg korang xjangka... adakah itu tanda Allah sedang "memerhati" kita????

    ReplyDelete
  9. 50% je yg btul dlm karangan kt atas tu...aku dah 7 tahun kaji benda nie..x semstinya apa yg karangan tu ckp btoll..bnyk yg ''si buat karangan'' tu x tahu..golongan plu ni sgt2 lah komplikated nk huraikan,tp x mustahil...

    ReplyDelete
  10. itukan ciri2 plu yang suka show off. yang nak satu dunia tau dia plu.

    samalah kalau kat luar. who in their right minds would wear short hot pants kat public? only plu berani mati jer buat. i selalu nampak kat klcc.

    ReplyDelete
  11. wakakakaka....blv or not iam also a gay tapi aku x layan mamat2 gay kat luar tu wlapon aku sendiri gay susah weii nak lawan nafsu but push hard gak la nak lawan

    ReplyDelete
  12. HAHA.. sah2 kau pon gay,.. Aku GAY , umo 20 , student , ak ni kategory yg HOT kt fb, sbb rupe paras kot.. tpi ak dlm kategory yg muke Handsome, Cute, Body baik , putih.. gay2 encem ni, dia nk dgn org2 yg mcm dia je.. yg kurang2 tu dia tak nk.. bkn memilih, dh nafsu.. dan ak MASKULIN, gay2 maskulin tak suke dgn gay lembut.. senang kata, PERANG ! haha.. Tapi gay2 encem ni byk still bernafsu dgn perempuan, dri pada yg lembut2 ni.. Aku pon tak mintak nk jadi mcm ni, tapi dh dugaan.. try nk keluar dari dunia gay slow2.. sayang la lelaki2 encem sume jadi gay, tak.. serius, byk sngt gay encem kt fb aku.. dan ak dh ramai yg jumpe.. masing2 memg HOT. so, kami2 ni gay hanya pada name je.. Gay2 encem ni ramai yg sedar diri dari yg lain2, kita org semua nk berubah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. , berubahla dik, gay bknnya fitrah, jgn nk kata "sy xmntak jd camni, pleasa don't judge me". soooooo lame,

      Delete
    2. same la aku hensem , tapi unfortunately aku gay . kadang2 aku kesian dgn peremmpuan , dah la ramai . tapi kita yg hensem2 ni x de perasaan dkt dorg . knp la kebanyakan gay hensem ? :(

      Delete
    3. sama lah kita , kalau masuk dalam gay tube boleh dicatogarykan "gayteen"cutegay"students" sbb mcm comel je mcm cantik je haha , aku pun cuba nak berubah tapi tak boleh , pernah couple ngan perempuan tapi jarang aku layan dia , aku rasa selesa bila layan mmbe atau mne2 jntan yg cute miut chat aku haha , tak tau macam mana nak berubah , dah cuba tapi sekarang hanya mampu berdoa agar diterangi setiap langkah harian aku amin , semoga kita di beri kekuatan amin , AKU GAY ( otw to str8) inn shaa allah

      Delete
    4. Hahaha kelakar lah komen korang. "Macam comel je macam cantik je" tu memang aku tergelak out loud. Bila korang masing-masing mengaku hensem ni aku sirius rasa geli okeh! Narcissist benar adik2 nih! Yucks. Hahah. Tapi aku paham, bila budak keliling kita salu puji kita kata hensem, bila kita gi memana pon ada je orang nak usha kita, dok kelas ke dok ofis ke ade je pompuan nak stalk kita, sampai tak pepasal ada yang tetiba propose nak kahwin bagai, memang tak dapat tidak, kita AKAN terjadi narcissist aka mat perasan, kan? Aku pon camtu jadi aku paham.

      Zaman muda dulu aku tak malu gak mengaku hensem cam korang ni. Tapi bila umur dah 29 ni, bila dah lalui macam-macam, bila dah kenal Allah, bila hubungan dengan Allah makin rapat, bila dah insaf, bila byk layan ceramah agama dari sheikh2 dekat nun America sana via YouTube, bila dah pandai hargai kecantikan akhlak seseorang melebihi sekadar kecantikan/ketampanan fizikal, aku dah rasa geli nak main mengaku hensem ni.

      Apapun, aku suka baca komen2 korang. Korang semua budak2 baik. Masing2 tengah berusaha nak berubah.

      Ayuh, sama2 kita berubah adik2! :)

      Btw, ni aku nak copy paste satu komen dari satu blog. Aku suka bebenar komen ni:

      Kalaupun seseorang kata "Gay ni bukan pilihan aku", yang pastinya samada untuk lakukan homoseks atau tak tu pilihan ada pada tangan dia. So they can't blame anyone kalau terjebak. Even orang hetero pon kena jugak 'berjihad' menjauhi zina. Cuma beza kita gay dengan orang hetero, hetero ada pilihan untuk kahwin; kita tak ada pilihan untuk kahwin. Jadi di situlah ujian untuk kita.

      Aku pon gay jugak so aku menjiwai(?) setiap komen sini. Nasihat yang ingin aku kongsikan: Mohonlah perlindungan Allah dari terjebak dengan dosa homoseks. Allah itu Maha Pelindung. Kalau kita ikhlas mohon perlindungan kepada Allah, there's no way Allah akan biarkan kita terjebak dengan dosa tu.

      Setiap ujian ada hikmah. Ada habuannya. Allah uji kita ni bukan saja-saja, bukan dibiar tangan kosong. Ada diberi ganjaran pahala atas setiap 'kesabaran' yang kita tunjukkan. Ada dosa yang dihapus hasil 'kesabaran' kita. Jadi inilah 'medium' untuk kita kumpul pahala dan hapuskan dosa.

      Being gay sebenarnya adalah satu 'blessing-in-disguise' dari Allah untuk kita!

      Ingat, dunia ni hanyalah pentas ujian untuk kita mengumpul bekalan pahala. Bekalan pahala untuk kita bawa ke pentas kehidupan hakiki di akhirat kelak. Mudah-mudahan berkat kesabaran kita, Allah akan jadikan kita dari kalangan ahli Syurga, ameen! Dan bila di Syurga nanti, mudah-mudahan Allah benarkan kita lakukan apa yang kita suka (man x man); atau semoga naluri songsang (baca: kecacatan tersembunyi) ini sudah Allah pulihkan! Ameen! Jadi marilah kita bersabar, rakan-rakan gay sekalian!

      Memetik kata-kata seorang kawan:

      Orang yang berharta diuji dengan kelalaian.
      Orang yang miskin diuji dengan kesempitan.

      Orang yang berkuasa diuji dengan amanah.
      Orang yang lemah diuji dengan penindasan.

      Orang yang penyayang diuji dengan kehilangan yang tersayang.
      Orang yang pembenci diuji dengan kehidupan sepi.

      Orang yang ada rupa diuji dengan pelbagai fitnah.
      Orang yang hodoh diuji dengan perasaan hasad.

      Orang yang kuat nafsu diuji dengan halangan memuaskan nafsu.
      Orang yang tiada nafsu (asexual) diuji dengan tuduhan pembohong.

      And the list can go on and on.

      Masing-masing ada kelebihan masing-masing yang Allah berikan; supaya dapat kita manfaatkan untuk mengumpul bekalan akhirat.

      Dan masing-masing ada kekurangan masing-masing, yang sengaja Allah berikan; sebagai 'aset penginsaf' untuk kita kembali kepada-Nya.

      Dan masing-masing pun ada ujian masing-masing, baik kecil besar kejap lama ringan berat significant insignificant.

      Jadi usahlah sekali-kali kita berharap kita dapat menjadi seseorang yang lain, hanya kerana tidak tahan dengan ujian yang sedang dihadapi.

      Dan usahlah juga kita perlekeh ujian orang lain, kerana belum tentu kita punya kekuatan yang diperlukan bagi menghadapi ujian seumpama mereka.

      Delete
    5. Ak boleh dikategori dlm kalangan lelaki handsome n macho sbb Dengan tinggi, rupa persis hirtik roshan sbb ak mix malay+indian... Badan Ada shape... Bukan sahaja perempuan yg puji, malahan lelaki straight pon kata Ak ensem... Tapi, Ak kalah Dengan pujian sampai kecundang dengan pondan yg menggoda ak... Sampai skrng, Ak bernafsu bila tengok lelaki seksi n perempuan tetek besar.. Sorry,Ak bukan jenis terkam semua...

      Delete
    6. Hrithik Roshan tak Hrithik Roshan... Manusia = lebih dari sekadar RUPA okeh... Kehenseman tahan bertahan 40 tahun pon... Kalau RUPA je yang ko ada, rugi lah ko sebagai manusia....

      Sembang pasal "laki seksi, pompuan buah dada besar" bagai.... Geli!!!

      You might wanna work more on your virtues, moralities and manners.

      Delete
  13. ada kwn aq yg ciri2 nya mcm ni tpi cewek nya keliling pnggang so mcm mna tu ,,,,?

    ReplyDelete
  14. ada kwn aq yg ciri2 nya mcm ni tpi cewek nya keliling pnggang so mcm mna tu ,,,,?

    ReplyDelete
  15. ayah sy gay...sedih sgt, cucu da nk masuk 4, kta doakan aktiviti gay dihapuskan di m'sia

    ReplyDelete
  16. semuanya trpulang pd ape yg korg nak dlam hdup ni... klau tu korg plih itu lah jdinye... even aku yg bru 15 ni pon dah trpkirkn masa dpan aku :D hahahahahahha

    ReplyDelete
  17. cmne aku nk kahwin ngn perempuan kalau aku x de perasaan dgn dia ? bukankah itu menyakiti hati mereka :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes aku sokong..
      ��

      Delete
    2. Jawapannya tak perlu kahwin. Kahwin tu tak wajib, dik. Tapi dah tak kawin, jangan pula pegi menggatal dekat laki ye. Jangan risau dik. Dilemma tu tak berkekal lama mana pon. Abang pun gay gak, tapi bila umur dah masuk 28, 29 ni, nafsu pon dah mula reda, alhamdulillah. Kalau tak tahan, lancap je sorang-sorang. Tak menyusahkan siapa-siapa. Tak dosa pon. Ustaz2 Malaysia je yang kata lancap tu dosa. Padahal takde dalil. Yang dosa adalah lancap sambil watching po*n. Sebab po*n tu memang dah sah-sah haram. Wallahu a'lam.

      Delete
    3. [Oh btw! Satu discalimer di sini: Saya bukan discrediting credibility para ulama ye. Ulama boleh dipercayai, malah patut dipercayai. Yang tak berapa nak boleh dipercayai adalah pendapat golongan asatizah (i.e golongan ustaz ustazah). Orang bergelar ustaz ni, ilmu Islam diorang tak setinggi / tak sesempurna golongan ulama. So kalau kita nak tanya benda2, saya syorkan kita tanya direct kepada para ulama, instead of para ustaz.]

      Delete
  18. Same laaahhh
    Paling3 obivious bila dia komen

    Tengok cara dia komen n post spe yg dia komen
    Kalau komen post laki n mcam manje2 jekkk....100% gay daaaaa
    Kah3

    ReplyDelete
  19. Owh.mcm tu. Thanks for the info..

    ReplyDelete
  20. Ak rasa, kau nk tengok org tu gay, bukan sekadar tengok fb... Yg hidup normal tu banyak... Tapi berpura2... Ak terpaksa berpura2... Kalau kau tahu, kenapa jadi gay sbb sesama jantan ja Taw Apa yg dorang mahu... Tapi keinginan seks ak bisex... Perempuan pon boleh, lagi2 tubuh badan yg menyiurkan... Ak tak tahu nak salhkan siapa... Tapi, Dari kecik, Ak x percayakan perempuan, perempuan penipu, perempuan zalim... Tapi, Ak sedar, kesemaratan jantina membuatkan ak macam x guna... Ak nasihatkan pada mak ayah, pantau n bimbing anak2 lelakimu... Sbb, dugaan... Sekali dah terjebak dengan dunia gay... Mmg susah... Berhati2 dengan pondan2. Dorang sanggup Buat Apa saja, demi keseronokan... Doakan Ak bertaubat...

    ReplyDelete
  21. kadang2 ada jugak lelaki straight yg minta perhatian.. tapi perhatian yg dia nak tu dari pompuan la, bukan lelaki. so dia tripping la posing2 comel2 ala2 kpop2 ni. tapi sebenarnya dia straight lagi.

    tapi dah tinggal kat malaysia ni, lelaki layan sopan2 sket confirmed gay. yang trep macho sket confirmed gay. memang akal dah pendek kot, cepat sangat nak assume benda2 mcm tu.

    orang memang suka nak menilai dari persepsi dia sendiri. ramai je lelaki yang ada unsur2 "plu" kat luar malaysia ni tapi masih jugak straight. cuba buka sket pemikiran tu.

    ReplyDelete
  22. Geli aaarrr baca komen bebudak yang dok ngaku hensem ni.... Superiority complex much?

    ReplyDelete
  23. pengalaman saya bercinta selama 4 tahun dengan seorang PLU. sampailah kami diikat dengan tali pertunangan. selama 4 tahun kami bersama, saya pernah syak dia seorang PLU. tp setiap kali isu PLU tu saya persoalkan, mesti berlaku pergaduhan. Dia mati tidak mengaku dia PLU. perhubungan kami berjalan seperti biasa sehinggalah kami bertunang. setelah 5 bulan bertunang, tiba2 dia saja cari gaduh. isu gaduh cuma nak tengok ubat demam yg saya ambil kat hospital. dia minta saya ambil gambar ubat tu dan send pada dia. dengan alasan dia pun demam nak tgk ubat apa yg doktor bg. bila saya tak bagi tiba2 dia terus melenting dan senyap selama seminggu. muncul2 je, dia cuma whatsapp dia putuskan pertunangan. dia bg alasan dia dia marah sebab dia tak dpt gambar ubat yg dia minta. rupanya tu semua alasan semata2. dia rupanya dah ada pasangan sejenis yg saya pun kenal. saya rasa benar2 tertipu. selepas putus tunang. muncul seorang perempuan yg buka semua rahsia dia. rupanya sepanjang bercinta dgn saya. dia berhubungan juga dgn perempuan lain semata2 utk kepentingan diri dia sendiri. seperti minta duit utk kegunaan dia. bukan saya je yg dia minta duit utk tanggung hutang dan perbelanjaan dia. dgn perempuan tu pun sama. dia hanya gunakan perempuan utk ambil kesempatan. bila dapat duit, dia enjoy bersama pasangan sejenis dia..sampai skrg saya masih fobia. takut benda sama berulang balik.

    ReplyDelete