Sunday 16 June 2013

Makyah Muslim





satu dokumentari yang agak menarik..

tentang dosa dan keimanan...






memang ada satu perkara yang sangat, terlalu lah paradoks dalam masyarakat LGBT muslim ni apabila kita ni kan digelar 'kaum dilaknat'.. 'kaum Nabi tak akui sebagai umatnya'.. tapi, pun orang cakap macam tu, still ada kepercayaan pada agama ini, biarpun orang asyik dok cakap kaum terlaknat lah, kaum Nabi Lut lah.. 

tapi yang kontras or paradoks nya, ada sesetengah orang macam ni, imannya pada Allah tu still kuat lagi.. but honestly, ada juga yang dah berputus asa dengan kasih sayang Allah.. lalu terus terleka dan menjauhkan diri dari-Nya.. sebab memang aku pernah jumpa orang macam tu.. ada juga yang pilih untuk convert pada agama lain sebab dah tak rasa Tuhan dalam Islam sayang pada dirinya..

tapi, kalau korang dokumentari ni lah kan.. sebanyak mana pun kita buat dosa, tapi benda yang paling basic tu jangan pernah gundah lah.. iaitu 'iman'.. sebab dalam dunia ni, takde sesiapa juga yang layak nak tentukan siapa yang masuk neraka, siapa yang masuk syurga..

maybe ada lah yang bila tengok dokumentari ni akan berfikirkan negatif, fikir macam ni, 'dah lah maknyah, dah tu siap pakai tudung dan tutup aurat lagi.. amboi-amboi.. berlebih-lebih'..

tapi, untuk aku lah.. bila aku tengok dokumentari, hati aku memang bersifat neutral.. takde rasa jelik, tak juga sokong.. so, my opinion tentangnya pun neutral juga lah..

but, ada benda juga yang menyentuh hati aku.. misalnya bila 'waria' tu kata yang kekasihnya dah kahwin.. at first dia rasa nak pengsan.. tapi akhirnya dia redha je.. sebab dia mahu jaga hubungan silaturahim sesama mereka lagi.. at the same time tak nak jadi selfish kalau dia nak halang kekasihnya nak kahwin orang lain.. 

and lagi, aku tertanya-tanya tentang satu perkara bila 'waria' ni ambil anak angkat.. so, terfikir lah macam mana jadi seorang anak yang 'ibu' angkatnya seorang maknyah? apa yang anak tu akan fikir? memang unik dan agak weird untuk difikirkan.. tapi anak dia dengan 'ibu'nya tu nampak happy je.. maybe still budak-budak lagi.. mana lah faham lagi ibunya seorang maknyah.. kalau dewasa nanti, tu yang aku curious..



9 comments:

  1. menarik kot dokumentari ni. Ada benda yg aku stuju, ada yg tak. Yg tak sutuju melibatkn sikap dorg yg mcm xkesah dgn terjebak dlm prostitution. And some other things that invovled culture and difference mazhab kot.

    Bab anak angkat tu, eemmm. Ni lah yg orang panggil 'modern family', definisi keluarga tu mula berubah. Kesan kat anak angkat tu, I'm afraid there will be more negatives than positives kot. Entahlah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. time kat minit ke 18 tu, aku rasa macam ulang tayang fatwa Dr.Mashitah plak... yang kata halal melacur untuk sesuap nasi/ meneruskan hidup... Sedangkan ustaz2 aku cakap, dia masih boleh meminta sedekah untuk hidup dan meminta sedekah itu lagi mulia daripada melacurkan diri... sekian assalalamuaikum warahmatullahi wabarokatuh.

      Delete
  2. wau.. menrik2. :)

    ReplyDelete
  3. Mcm mana plak perasaan seorang anak apabila bapa or ibu kandungnya PLU?

    Ps2 kapel gn anak sdiri plak.hehe

    Wonder what would happen?

    ReplyDelete
  4. Aku x menentang kalo die nak beribadat walaupon die pondan. Tp terang-terang dalam Al-quran dah cakap, Haram bg lelaki menyerupai perempuan. Jadi pilihan untuk jadi Mak Nyah adalah salah sama sekali sebab dalam hidup kita diberi pilihan untuk menuju ke Syurga mahupun neraka jahanam

    ReplyDelete
  5. Satu dokumentari yang bagus dan bila mama baca komen-komen kat atas ini barulah I realise kenapa dan mengapa ...

    ReplyDelete