Tuesday 15 October 2013

Sesuatu Tentang Seni









"...kerana tubuh manusia itu adalah sesuatu yang paling sempurna di mata manusia.. malah baju emas sekali pun jika dibandingkan sekali pun tidak terlawan keindahan dan keunikkan tubuh manusia itu sendiri.. di setiap lengkungan, bentuk yang membina tubuh kita ini mempunyai nilai artistika yang tinggi.. ia ada daya penarik, aura yang meransang mungkin juga sesuatu yang provokasi, sesuatu yang setiap manusia faham bertapa indahnya tubuh manusia itu.. ia juga bayangan tentang diri kita, dan mungkin juga bayangan yang kita impikan.. maka, tidak hairan lah banyak seniman terkemuka memilih subjek seperti ini.. di kaca mata seniman, 'nudity' itu adalah seni.. tiada pakaian yang paling indah melainkan tubuh manusia itu sendiri.."

"bila kau bercakap macam tu, aku mula teringatkan sesuatu.." balasku..

"tentang apa?"

"bila aku pernah jadi subjek untuk lukisan buat seseorang.. kata-kata itu hampir serupa dengan apa yang pernah dia katakan.."

"siapa?"

Aku terdiam...

minda ini masih jelas terbayang saat itu.. dalam bilik yang agak gelap, aku duduk di satu sudut.. si dia hanya memandangku dengan penuh keterujaan.. dia tidak berkata apa-apa, namun dari pandangan matanya itu adalah sesuatu yang nyata.. duduk di kerusi, sambil diriku diperhatikan oleh dirinya, aku kekok seketika.. malu sedikit.. entah kenapa dia tiba-tiba memandang aku dengan pandangan tajam.. kemudian, yang memeranjatkan dia pinta aku untuk membuka baju.. terkejut, malu, aku bertanya kenapa.. lalu dia berkata..

"kerana dengan berbuka baju lagi lebih artistik.."



-Saiful-









Unspeakable Love -Part 31-










coming soon this November..










4 comments:

  1. huhuhu... putera, lmbt nya nk tggu.... huhu... dh kempunan cter UL dh... uhuhu.....

    ReplyDelete
  2. Waah...finally!any specific date?nk dduk dpn laptop,tunggu.huhu..;D

    ReplyDelete
  3. cant wait to read. it's gonna be fabulous

    ReplyDelete