Tuesday 17 December 2013

Soalan Untuk Kekasih






aku teringat pula time sekolah dulu aku pernah buat satu benda dengan kawan yang duduk sebelah meja dengan aku (kawan perempuan).. kita orang duduk dekat-dekat.. dua meja di satukan, then setiap pelajar kena padankan lelaki dengan perempuan oleh guru kelas.. then perempuan tu antara reason yang dia duduk sebelah aku sebab aku top student dalam kelas time tu.. (time tu je.. sekarang tak lah).. senang nak belajar lah kot.. but kita orang boleh lah agak rapat juga sebab aku ni honestly susah juga nak rapat dengan perempuan ni.. walaupun usually orang kata yang PLU ni banyak or senang rapat dengan perempuan.. tapi aku tak lah macam tu..

memandang dia, aku hulurkan satu kertas kosong perlahan-lahan pada kawan perempuan aku itu di atas meja..

"tulis apa perkara yang kau kurang senang tentang aku.." kata aku..

terkejut, lalu kawan aku tanya lah kenapa pula tiba-tiba buat macam tu..

"manusia tak sempurna kan. mesti lah ada benda yang jadi kekurangan.. sometime kita nak tahu gak apa yang orang fikir tentang kita.. dari tu boleh lah kita nak improve diri masing-masing.."

then dia tanya lah.. tak salah ke kalau buat macam tu.. so aku jawab lah, nak salah apa nye kan, kalau aku yang suruh.. bukannye aku nak marah pun.. sebab aku dah ready dah accept untuk tahu apa yang orang kurang senang pada diri kita sendiri.. aku katakan lagi lah, benda actually elok je untuk mendekatkan lagi hubungan.. sebab kita belajar nak terima and cuba untuk jadi lebih baik tu..

so, kawan aku pun ambil lah kertas then tulis.. tulis.. tulis.. and tulis.. kemudianya dia beri lah kat aku semula.. so aku pun baca..

(actually aku tak ingat pun dia tulis apa pun dulu... hahaha.. perkara yang dah lepas..)

okay, apa yang aku nak kaitkan dengan cerita di atas adalah mengenai dalam hubungan perasaan.. sometime aku rasa lah kan, agak elok juga kalau kita tanya pada pasangan kita tentang soalan-soalan macam ni.. ye lah, semua orang pun tak sempurna kan, mesti lah ada benda yang orang tak suka pada diri kita. walaupun orang tu sayang, rasanya dia lah yang lebih tahu sikap buruk kita macam mana.. so, dalam menjaga hubungan perasaan ni, kadang-kadang kita kena sentiasa upgrade.. kita pun kena juga lah acknowledge kekurangan kita tu, and jadi kan nye sebagai satu lists yang kita rasa perlu dibaiki lah.. agar kita menjadi seorang yang lebih baik.. untuk siapa? untuk diri sendiri and orang yang kita sayang.. adeh.. tiba-tiba pula aku jadi jiwang hari ni, walaupun hakikatnya takde partner pun.. hahaha..

so, kepada pasangan kekasih di luar sana mungkin boleh lah melakukan kaedah ni.. mungkin nampak agak leceh dan simple, buat kadang-kadang benda ni juga lah yang jadi satu titik perubahan.. kita mana lah tahu apa yang orang fikir tentang diri kita.. mungkin kita tahu apa kelemahan kita, but trust me ada banyak kelemahan juga yang kita tak tahu but diketahui oleh orang lain.. tak begitu?

sambil memandang pada lists tu lalu kita berfikir seketika.. mula bermunasabah diri.. buat refleksi diri.. fikir apa yang kita boleh lakukan yang terbaik pada diri sendiri dan juga untuk yang tersayang.. adeh.. hahahahaha..

3 comments:

  1. Betul tu..yg pntg bg jawapan yg jujur..dlm prhubgn pun kita msti jujur & ikhlas..jgn hipokrit dgn pasangan kita..yg plg pntg jgn menipu.. :-)

    ReplyDelete
  2. en.bobot kata aku annoying.... dan aku suke mcm tu... haha

    ReplyDelete
  3. salam kenal putera mahkota,
    aku suka cerita pada blog kamu. bahasanya unik. aku berasal dari indonesia. thanks for sharing your story. i cant wait to hear more. jika ada waktu, silahkan berkunjung ke blog aku. :)

    ReplyDelete