Wednesday 15 January 2014

Memahami Maksud (Part 1)

ada terlalu banyak term yang digunakan.. dalam dunia PLU pun ada guna pelbagai term perkataan yang membawa maksud tersendiri.. misalnye kalau bagi PLU lelaki lah perkataan macam bottom, top or flexi.. kalau PLU perempuan pula guna perkataan butch dan femme.. kadang-kadang, ada orang tak faham dengan term-term ni.. even ada juga orang PLU sendiri tak tahu apa maksud PLU.. ada yang pernah tanya aku, apa beza antara PLU dengan gay?

dulu aku pernah chat dengan seorang adik ni, bercakap lah tentang perkataan-perkataan yang banyak digunakan dalam golongan PLU.. dia cakap lah kalau boleh aku tulis satu post tentang segala term yang usually digunakan dalam golongan PLU.. aku pun actually plan nak tulis post tentang tu lah dulu tapi tak jadi-jadi.. so sekarang aku nak tulis lah serba sedikit tentang pengunaan terms ni semua.. just the basic terms je lah..


-------------------------------------------------------





PLU

apa yang korang faham dengan maksud PLU? PLU tu datang dari perkataan 'People Like Us'.. pendapat orang mengenai PLU tu apa benda berbeza-beza.. ada yang mengatakan PLU tu exclusive untuk gay.. maksudnya 'gay = PLU'.. so, ada yang kata lah, yang biseksual tu bukan dari kalangan PLU.. ada pula yang pernah chat dengan aku kata bagi dirinya 'gay dengan PLU' tu pula berbeza maksudnya.. gay tu macam orang yang dah terlalu songsang sangat.. tapi kalau PLU mereka takde lah songsang sangat.. songsang di sini merujuk kepada lifestyle.. maksudnya 'gay' adalah individu yang suka cari seks, banyak skandal, jenis yang memang sosial.. tapi PLU pula jenis yang moderate.. takde lah expose-expose sangat.. mungkin lebih kepada discreet macam tu lah.. tu mengikut pendapat orang yang aku pernah chat lah.. ada pula yang kata, PLU ni exclusive untuk golongan songsang lelaki je.. lesbian, pengkid tu semua, bukan sebahagian dari PLU.. but then, ada pula perempuan lesbian and pengkid pun guna perkataan PLU tu untuk refer golongan mereka gak..

so, apa yang dimaksudkan dengan PLU?

for me lah (PLU according to Encik Putera) PLU tu sama ertinya dengan LGBT..

PLU = LGBT

so, dengan kata lain, PLU tu merujuk kepada empat kolongan ini iaitu Lesbian, Gay, Bisexual dan juga Transgender.. so, kalau mengikut permahaman dan pendapat aku, keempat-empat golongan ni juga adalah sebahagian dari PLU.. maka, PLU tu tak exclusive untuk gay sahaja, tapi juga merujuk kepada golongan lesbian, biseksual dan juga transgender.. so, sekali lagi, PLU tu sama sahaja bila kita fikir mengenai term LGBT..

for me,      PLU = LGBT

but, PLU dan LGBT pun ada bezanya juga dari segi level nye..

term LGBT bagi aku mempunyai maksud yang terlalu formal, PLU pula lebih santai.. pun begitu, PLU dari segi tanggapan orang pula macam satu perkataan yang lebih sopan/polite berbanding kalau dengan perkataan LGBT.. usually lah kalau kita guna perkataan LGBT, ianya bunyi yang agak kasar, provokatif dan negatif.. tapi kalau kita guna perkataan PLU pula, ianya bunyi yang lebih sopan dan santai.. kalau nak faham macam perbezaan antara perkataan 'saya' dengan 'aku' lah.. 'saya' lebih sopan, tapi 'aku' macam kasar bunyi nye.. so, bagi golongan ini di Malaysia khususnya, mereka lebih prefer kata 'aku ni orang PLU' berbanding 'aku ni orang LGBT'.. sebab LGBT ni aura nya agak negatif dan provokatif, tapi PLU pula aura yang lebih sopan dan santai.. so, tu lah yang membezakan antara PLU dengan LGBT..




--------------------------------------------




then aku nak discuss mengenai perbezaan antara perkataan 'pondan, lelaki lembut, maknyah, bapok, transgender'...


(according to Encik Putera)

pondan : 
merujuk kepada lelaki yang bersikap seperti wanita.. mereka mungkin suka memakai pakaian perempuan, mungkin ada memakai rambut palsu, dan sebagainya.. tapi for me lah, yang penting mengenai maksud pondan ni adalah mereka yang still tak pernah melakukan apa-apa perubahan dalam fizikal mereka.. maksudnya, mereka tak membuat pembedahan jantina, buat buah dada.. so, dari segi kelakuan mungkin bersikap keperempuanan, tapi still tak pernah ubah apa-apa di bahagian tubuh mereka untuk menjadikan mereka lebih kepada wanita..

example : watak citer Sutun




lelaki lembut/sissy :
bersikap lembut.. dari segi percakapan dan mungkin juga cara berjalan.. ada yang kata mereka ni pasti dalam golongan gay, but for me, tak semua lelaki lembut itu adalah gay.. beza antara lembut dengan pondan adalah yang lembut ni lebih prefer untuk berpakaian lelaki.. mereka tak suka berpakaian seperti seorang perempuan.. dan actually mereka tak nak jadi seorang perempuan.. lebih prefer untuk jadi lelaki.. so, lembut di sini bermaksud dari segi tingkah laku mungkin seperti seorang perempuan, tapi dari segi dalaman pula, hati lebih prefer untuk jadi lelaki berbanding nak jadi perempuan..

example : watak dalam citer Hantu Kak Limah.. watak je.. bukan pelakonnye..



maknyah :
seorang lelaki yang dari segi fizikal dan dalaman seperti seorang perempuan.. sekali pandang kadang-kadang boleh tertipu yang mereka ni sebenarnya asalnya lelaki.. mereka ni sudah pun menyimpan rambut panjang, mengubah fizikal diri seperti membuat buah dada dan mungkin juga ada yang sudah buat pembedahan jantina.. so, dengan kata lain, mereka ini perempuan yang sebenarnya adalah seorang lelaki..

bapok :
bapok dengan maknyah berbeza.. ini menurut dari apa yang dikatakan oleh seorang maknyah, bapok adalah seorang lelaki yang mahu jadi perempuan.. tapi aura lelaki mereka itu lebih kuat.. so, kalau mereka nak jadi perempuan, memang nampak tak kena sebab memang obvious mereka ni adalah lelaki.. berbeza dengan maknyah, sekali pandang kita boleh salah anggap yang maknyah ni perempuan.. tapi bapok pula sekali pandang pun dah tahu mereka ni asalnya lelaki.. senang cakap, bapok ni yang tak lawa.. tapi maknyah pula yang cantik-cantik..


perbezaan antara maknyah dengan bapok




yang ni maknyah







yang ni pula bapok






Transgender :
untuk term ni pula, for me merujuk kepada mana-mana jantina yang telah menjalani pembedahan ubah jantina.. tak kira lah lelaki jadi perempuan ke, or perempuan jadi lelaki.. so, mereka ini digelar sebagai golongan transgender..








bersambung...




16 comments:

  1. Kalau shemale tu kategori ape ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. transgender lol

      Delete
    2. Shemale ni senang kata kunsar, mempunyai kelamin lelaki and wanita.

      Delete
  2. ok...gelak pecah perot tgk ilustrasi..

    ReplyDelete
  3. PLU - People Like Us - Orang Seperti Kita - hanya jauhari mengenal manikam...

    ReplyDelete
  4. kalo lelaki bottom..tarak lembut tarak sikit pun lembutnya .. paggil apa? :)

    ReplyDelete
  5. ingat mati la,x takut ke ..teruk sgt dh korg ni sampai suka sama2 kaum..korg xtakut tuhan ke ha..bangang pnya gay

    ReplyDelete
  6. Apa erti gang kunyit? Napa banyak2 term Pakai kunyit? Sb depa mkn kunyit ke tuk merahkan bibir ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunyit ni term untuk orang gay.

      Delete
    2. Korang berak tak tengok taik ke? Kan sama warna and bentuk kunyit dgn taik...

      Delete
    3. kunyit laa sbb bila jolok kuat kuar bnda wrne kuning tu...eww, sial laa gay, xleh nk brain ak bila trpikir lol XD

      Delete
  7. smbung lh please😂😂

    ReplyDelete