Tuesday 20 September 2011

the Denial

sejujurnya, adakalanya aku melihat diri aku di cermin, hatiku mengatakan, "kenapalah kau boleh suka dengan lelaki? aku tidak boleh nak faham.." mungkin orang akan mengatakan, "terima diri dengan seadanya.." namun bagaimana mungkin aku boleh menerima hakikat ini dengan setulus hati? popular culture mengatakan ia adalah salah, dan aku pengikut popular culture ini.. aku begitu takut jika aku lari daripada norma.. aku tidak mampu untuk membuat 'culture' aku sendiri... 

aku melihat mereka yang sama seperti aku... aku tahu, ada di antara mereka mempunyai permikiran yang sama seperti aku.. namun, ada juga yang dengan selesanya mampu melakukan apa yang mereka fikirkan.. dan adakalanya apabila aku melihat wajah-wajah mereka ini, aku akan berkata, "muka dah elok... memang sangat manis dipandang... namun sayangnya kenapa ada kecacatan pada naluri?" 

dunia ini begitu rumit.. begitu juga perkara yang berkaitan hati dan perasaan... adakalanya orang akan mengatakan, "kita perlu menjadi diri sendiri... perlu fahami naluri kita... dengan itu, kita faham apa yang kita inginkan sebenarnya.." namun, selama ini aku tidak pernah menjadi diri aku sendiri... dan aku juga tidak mahu memahami perasaan aku.. berterusan untuk menafikan naluri... aku tidak faham kenapa... aku perlukan petujuk... aku tahu, aku boleh menikmati kehidupan ini dengan bahagia... di mana aku mampu menerima diri aku sendiri dengan setulus hati... 

aku perlukan pertunjuk itu... 

1 comments: