Thursday 8 September 2011

Soal Hati





kawan aku selalu bertanyakan satu soalan kepada aku, "siapakah orangnya?" dia maksudkan adalah orang yang istimewa kepada diriku.. dia selalu bertanyakan aku soalan ini.. agak curious.. semuanya bermula apabila dia terbaca sesuatu yang telah aku tulis dalam blog aku (bukan blog ini).. isinya adalah berkenaan hati dan perasaan.. dalam blog itu, aku mengatakan yang aku dilanda dua masalah.. pertama adalah mengenai pelajaran aku yang semakin merosot.. keduanya adalah mengenai soal hati.. 

konflik mengenai perasaan... aku tahu ia tidaklah seperti yang aku fikirkan, tapi aku berterusan mengiakan perasaan ini biarpun hakikatnya ia tidaklah setulus mana... (maafkan aku, setiap hari aku memikirkan dirimu... aku harap aku akan bosan dengan perasaan ini... menganggap kau seperti insan yang lain... aku sentiasa menunggu sapaan dan balasan mu d FB... kau buat aku gembira... jika kau ingin tahu, page FB dirimu slalu ku lawati... ingin mengetahui perkembangan dirimu... aku akan teruja jika nama mu muncul online... biarpun pada itu kita x sapa menyapa.. oh.. patutkah aku menjauhi dirimu dengan memutuskan persahabatan kita di FB tanpa kau ketahui?? kau mungkin berfikir aku sangat baik namun aku lebih memahami diriku.. aku tidaklah sebaik yang disangkakan.. kerana itu aku terfikir untuk menjauhi dirimu...   
-SoLAcE-

dia adakalanya cuba untuk membongkar rahsia itu.. dan kami berdua mula berbual dari hati ke hati.. berbual mengenai girlfriend.. dia mengisahkan tentang dirinya dan aku juga begitu.. sejujurnya kalau ada orang bertanya sama ada aku pernah ada girlfriend, aku akan berkata "Ya.. aku pernah ada sekali.. tapi sesuatu yang tidak official.." haha.. sesuatu yang tidak official? macam mana tu?? diringkaskan cerita, aku pernah jadi boyfriend kontrak.. haha.. macam mana tu?? fikir-fikirlah sendiri..

kami bersembang lama.. hanya di antara aku dan dia.. cerita dan bercerita.. akhirnya dia bertanya, "kau ada gambar dia tak? nak tengok.." aku kata ada, tapi aku tak mahu tunjukkan.. dia berkata lagi, "nanti aku cuba cari.. kot-kot ada dalam laptop kau.." hatiku berkata, "cubalah cari kalau kau dapat.."

dia tidak pernah tahu hakikat diriku yang sebenarnya.. macam mana aku boleh aku memberi tahu orang yang aku suka adalah seorang lelaki? dia tidak pernah tahu akan masalah naluri yang aku alami.. namun adakalanya hatiku berkata, "i hope i can tell you the truth about me..."

dan kami berdiam... tiada perkataan yang dibicarakan.. sejujurnya, aku jarang bebicarakan mengenai soal hati dan perasaan dengan orang lain.. aku berasa janggal.. namun kepada dia, aku pertama kali berbicara mengenai persoalan ini..

akhirnya aku berkata, "dalam kes aku adalah macam ni.. bayangkanlah ada seorang ini suka pada seseorang.. tapi dia tidak pernah memberi tahu akan perasaannya.. dan aku adalah orang seperti ini.. adakalanya, bila aku berjumpa dengan si dia, aku akan berkata 'hei kawan, jom ambil gambar bersama'.. kelihatan cuma sekadar ambil gambar suka-suka.. namun hakikatnya hati berkata, 'yeah.. aku dapat gambar dia.. gambar yang hanya ada aku dan dirinya'... can you understand it?"

diringkaskan cerita, ia adalah mengenai perasaan suka yang dirahsiakan.. aku harap aku boleh membicarakan mengenai perasaan ini secara terbuka... hakikatnya tidak boleh.. sesuatu yang parah bila aku membicarakanya... i hope, di suatu masa ketika kau mengetahui hakikat aku yang sebenarnya, kau melihat insan ini tidaklah sehina yang disangkakan...



1 comments:

  1. eh, luahan ko ni sama cam aku rase ar...aku bergambar berdua dgn dia tapi dia ingat as friend tapi dye tak tahu aku anggap bergambar berdua tu as '' unofficial lover ''..

    ReplyDelete