Friday 26 October 2012

Unspeakable Love -Part 9-






Part 9 : The Meeting

pertengahan semestar tahun ini mula berakhir.. aku mula bertungkus-lumus cuba menyiapkan banyak tugasan yang diberikan oleh pensyarah.. setiap subjek, mempunyai tugasan yang berbeza.. untuk tempoh dua minggu sebelum tarikh terakhir menghantar segala tugasan itu, banyak hari yang dilalui dengan berjaga malam untuk menyiapkan tugasan itu.. ada pernah untuk dua hari berturut-turut, aku langsung tidak pernah tidur.. perut pula seperti lupa untuk berasa lapar kerana minda tertumpu pada tugasan itu..

akhirnya, hari-hari perit pada hujung semestar mula berakhir.. dan seperti kebiasaanya, pelajar yang mengambil jurusan seni bina akan bercuti lebih awal berbanding pelajar di jurusan lain.. jika pelajar lain tengah sibuk untuk menghadapi ujian, pelajar jurusan seni bina akan mula bercuti lebih awal kerana tidak ada ujian yang harus diduduki oleh pelajar seni bina..

apabila semuanya sudah berakhir, aku dan kawan-kawan yang lain telah merancang untuk meluangkan masa bersama bersuka-ria di kota raya sebelum masing-masing akan membawa diri pulang ke kediaman sendiri.. namun hanya aku yang merancang untuk tidak pulang ke kampung halaman.. rancangan aku untuk cuti semestar ini adalah untuk membuat kerja sambilan di kota raya.. alasannya untuk mencari sedikit duit bagi menampung keperluan aku di universiti..

"nak ikut balik aku, nak tak Fahri?" pelawa Shahir..

di dalam bilik, hanya ada aku berdua dengan Shahir.. dia mula mengemas pakaian yang mahu dibawa pulang ke rumahnya.. aku hanya duduk di katil aku sambil memandang Shahir..

"takpe lah.. buat susah-susah je..." kataku...

"serius ke kau nak kerja? dah dapat dah?" tanya Shahir sambil mengemas pakaian..

"dah dapat.. just tunggu nak bekerja je.. kat tempat yang sama gak.. kerja kat kedai farmasi tempat yang sama aku kerja dulu.."

"owh.. ye ke? baguslah kalau macam tu... kau ni rajin pula ye nak kerja time cuti.. kalau aku, rasa macam malas sikit.. haha.. sorry to say lah.."

"kau takpe lah.. parent kau agak kaya juga lah.. aku ni just biasa-biasa je.."

"kat shopping mall tu ke?" tanya Shahir lagi..

"ha ah.. kalau nak lawat pun boleh.. haha.. asal jangan kacau aku kerja lah.. hehe.."

macam tu lah.. memang sudah jadi kebiasaan aku untuk berkerja sambilan waktu cuti semestar.. adakalanya aku kerja di gerai makanan segera.. pada cuti semestar lepas pula kerja kat kedai farmasi.. jadi kali ni pun aku nak kerja kat kedai farmasi yang sama gak.. sebabnya dekat dengan universiti aku.. kerja angkat-angkat barang.. susun-susun barang... atau jaga takut orang curi barang macam tu lah.. kadang-kadang jaga kaunter bayaran..

"so, malam ni macam mana? nak gerak pukul berapa?" tanya aku kepada Shahir mengenai aktiviti yang telah dirancang..

"dalam pukul 7 petang macam tu lah nak gerak.. kawan-kawan lain tunggu kat main gate.. so, ready-ready je lah ye..."

aku hanya menganggukan kepala.. Shahir kembali mengemaskan segala barang yang mahu dibawa pulang..

petang itu dalam pukul 6 aku mula bersiap diri untuk keluar bersama dengan kawan-kawan lain.. rancangannya hanya untuk makan bersama, kemudian pula tengok wayang filem terbaru.. sudah lama betul aku tidak menonton wayang di panggung.. rasanya untuk tahun ni langsung tidak pernah lagi kot..

aku hanya memakai baju kameja-T yang berwarna biru.. dipadankan pula dengan seluar khaki yang agak skinny berwarna kelabu.. entah kenapa aku suka dengan seluar yang terlalu lebar.. ada orang kata PLU memang suka pakai seluar potongan agak skinny.. entah lah.. aku pun tak tahu lah.. aku just ikut gaya remaja zaman sekarang ni.. aku pun masih muda lagi..

Shahir pula aku tengok turut memakai baju kamera yang biru... dipadankan pula seluar jean.. sebenarnya, aku memakai baju warna biru pun sebab Shahir baju warna tu.. hehe.. entah kenapa aku macam feeling keluar temu janji dengan Shahir.. haha.. entah.. syok sendiri lah kot.. aku tersenyum bersendirian sambil memandang Shahir yang sedang mengayakan rambut..

kemudian, lebih kurang jam 5.30 petang aku dan Shahir telah sampai di depan pintu utama universiti.. di sana, Kamil dan teman wanitanya sedang menunggu kehadiran kami.. nampaknya masih ada yang terlewat berbanding kami..

"sedondon je aku tengok roommate berdua ni.. ada apa-apa ke? haha" kata Kamil..

"ish.. kau ni.. hehe.." kata Shahir tergelak kecil..

aku di sebelah Shahir tiba-tiba merah muka.. malu lah kot.. haha..

"ala... biasalah.. mereka kan best friend.. tak kisah lah kan?" kata Suraya, kekasih Kamil..

"kebetulan je la... hehe.." kataku malu-malu.. kebetulan lah sangat.. haha..

Shahir hanya tersenyum kecil..

tidak lama selepas itu kelihatan Liyana mula muncul dari jauh.. dia hanya tersenyum-senyum sambil melambai kami.. dalam hati aku terkejut bila Liyana turut memakai baju yang berwarna biru..

"wah... biru juga ke?? ni memang dah dirancang ke?? hehe.." tanya Kamil kepada Liyana..

"Shahir ni hah yang suruh Yana pakai baju warna biru gak.. hehe..." kata Liyana sambil malu-malu... terus dia mendekati Shahir..

"amboi.. kalau tahu, kami berdua pun nak sedondon juga lah, tak begitu?? haha.." kata Suraya kepada Kamil..

aku hanya terdiam.. mataku hanya memerhatikan Shahir dan Liyana.. mataku memerhatikan yang tangan mereka mula berpimpingan.. entah kenapa tiba-tiba datang satu perasaan aneh di hati aku.. perasaan yang kurang menyenangkan di saat aku melihat mereka berdua berpegangan tangan.. cemburu? ya.. mungkin aku cemburu..

begitu lah yang berlaku pada saat sebelum kami keluar bersama-sama di kota raya.. Shahir dengan Liyana.. manakala Kamil pula dengan Suraya.. hanya aku seorang sahaja yang tidak berteman.. kedua-dua pasangan itu berjalan bersama-sama dengan pasangan masing-masing.. hanya aku seorang sahaja berjalan berseorangan..

mataku sering sahaja memerhatikan perlakuan antara Shahir dengan Liyana.. mataku sering sahaja memerhatikan kelakuan mesra antara mereka berdua.. dari belakang, langsung tidak pernah mata berhenti aku memerhatikan Shahir dan Liyana.. aku cemburu.. mungkin..

ketika duduk di dalam bas untuk pergi ke kota raya juga aku duduk bersedirian.. manakala kedua-dua pasangan itu duduk bersama-sama.. entah kenapa tiba-tiba aku berasa keseorangan.. entah kenapa aku mahu ada seorang yang hadir di dalam hidup aku pada saat ini.. aku mahu disayangi dan juga menyayangi.. 

aku memandang pada tingkap bas memerhatikan permandangan di luar.. dalam hati aku terasa sunyi.. pada saat ini, aku mahu ada seorang yang menemani aku.. perasaan sunyi yang hadir setelah tiga tahun berlaku antara kisah aku dan Ihsan..

aku memandang ke arah Shahir yang sedang duduk dengan Liyana di hadapan aku.. kedua-dua mereka sedang berbual mesra.. kemudian, aku alihkan pandangan mata aku.. tidak sanggup aku untuk memerhatikan lagi...

kenapa you nak cemburu kalau you tak nak anggap or ingin dia jadi kekasih you?

tiba-tiba, teringat dengan kata-kata kenalan internet aku, Saiful..

the first rule is.. jangan pernah jatuh cinta dengan lelaki straight.. or you sendiri yang nak merana...

aku terdiam, hanyut mengingati perkataan itu semua.. aku telah jatuh dalam perangkap cinta.. aku telah jatuh pada cinta yang tidak mungkin aku miliki... 

aku memejam mata...

satu bayangan mula muncul di fikiran aku.. 

hanya ada Shahir dan aku.. dia, Shahir sedang memandang mata aku.. tangannya sedang memegang tangan aku sambil tersenyum.. kemudian, dia mula memeluk aku.. satu pelukan yang erat.. hangat yang menyenangkan.. pada saat itu, tidak ada satu perkataan yang boleh menjelaskan bertapa gembiranya hati aku pada saat itu...

sungguh...

aku dihanyuti oleh mimpi yang tidak mungkin akan terjadi..

untuk seketika, mata aku mula berkaca...

cinta itu sungguh menyakitkan...




*          *          *



tiga tahun dahulu ketika aku bersama dengan Ihsan, dia selalu mengambil gambar aku tanpa aku sedari.. galeri telefon bimbitnya banyak dipenuhi oleh gambar-gambar aku.. dan sampai lah aku menyedari perbuatannya itu, akhirnya aku sedar bahawa Ihsan ada menyimpan perasaan suka terhadap diri aku.. sejak dari saat itu, hubungan kami mula menjadi lebih rapat.. biarpun dia tidak pernah mengatakan cinta, tapi aku tahu perasaan itu wujud di hatinya..

"kita tak pernah mengambil gambar bersama.." kataku kepada Ihsan..

"emm..." Ihsan tidak berkata-kata...

"tak payah nak malu-malu.. mari sini.. duduk dekat dengan aku.." ajak aku lalu terus menariknya untuk duduk dekat dengan aku..

Ihsan hanya malu-malu.. manakala aku hanya membuat muka slumber.. 

"senyum lah sikit... hehe.." kata aku kepada Ihsan sambil menghalakan telefon bimbit aku ke atas untuk mengambil gambar kami berdua..

itu lah kali pertama kami berdua mengambil gambar bersama.. tangan aku merangkul badannya.. kami berdua tersenyum.. sungguh, tidak ada perkataan yang boleh mengambarkan perasaan aku pada saat itu.. aku begitu bahagia.. begitu juga dengan Ihsan..

gambar itu masih lagi aku simpan sehinggalah sekarang.. satu nostalgia yang tidak dapat aku lupakan.. begitu juga lah dengan Ihsan.. tiga tahun dahulu ketika kami bersama, selama itu gambar tersebut telah menjadi wallpaper telefon bimbitnya.. biarpun pada saat-ssat terakhir dia mula menjadi dingin terhadap aku, namun aku tahu gambar itu masih lagi menjadi wallpaper telefon bimbitnya.. kerana itu, aku tetap yakin, biarpun dingin cara dia mula melayan aku namun di hatinya masih ada ruang hadirku dalam hidupnya..

pada hari ini, aku mula merasakan diri aku seperti Ihsan.. cuba-cuba mengambil gambar aku secara diam... dan gambar-gambar itu mula memenuhi galeri dalam telefon bimbit aku.. begitu lah apa yang aku lakukan terhadap Shahir.. sudah banyak gambar Shahir aku ambil tanpa dia sedari.. mungkin ini lah apa yang Ihsan rasakan di saat dia menyukai aku secara diam.. dan kini, aku seperti menjadi Ihsan... 

"Fahri, ambil gambar kami berdua, boleh?" tanya Shahir kepada aku..

"boleh je.. mari sini, telefon kau.." balas aku..

pada malam itu, aku, Shahir dan lain-lain makan bersama-sama di sebuah kedai makan makanan segera.. dia, Shahir mahu aku mengambil gambarnya berdua-duaan dengan Liyana.. aku hanya setuju... bangun kemudian berundur kebelakang sedikit untuk mengambil gambar mereka berdua..

Shahir dan Liyana mula duduk rapat-rapat sambil tersenyum memandang ke arah aku. 

"sweetnye, couple ni.. baju sama-sama biru pula tu.. hehe.." ujar Suraya..

entah kenapa timbul lagi perasaan cemburu melihat Shahir dan Liyana di depan aku.. terdiam cuba untuk menghiraukan perasaan itu, dengan ikhlas aku mengambil gambar mereka berdua..

"sekali lagi... hehe.." pinta Shahir..

aku hanya menurut.. aku ambil lagi gambar pasangan kekasih itu.. kali ini gaya mereka lagi mesra.. tidak lah berpelukan, tapi senyuman mereka begitu bahagia sekali.. 

Ikhlaskan lah hati mu, Fahri..

Klik!! 

satu lagi gambar aku ambil..

sesudah itu aku kembali ke tempat duduk aku.. 

"thanks ye, Fahri.." kata Liyana..

"sama-sama..." kataku ringkas..

"Shahir, kau ambil lah gambar dengan Fahri juga.. baju korang pun sedondon warna biru.." kata Liyana secara tiba-tiba kepada Shahir..

"eh! takpe lah.." kata aku yang sebenarnya berasa terkejut..

"ye lah Fahri... kita tak pernah pun ambil gambar bersama.. jom.." ajak Shahir terus menarik tangan aku..

aku hanya terdiam.. muka aku menjadi merah sebab malu-malu nak bergambar berdua-duan dengan Shahir.. tangan Shahir mula merangkul bahu aku sambil dia tersenyum.. tidak ada satu perkataan yang boleh menjelaskan perasaan aku pada saat itu.. jantung ku mula berdegup kencang..

dulu, aku ajak Ihsan untuk bergambar bersama.. dia malu-malu.. aku pula hanya tersenyum.. tanganku mula merangkul bahu Ihsan

pada saat ini, dia, Shahir mengajak aku untuk bergambar bersama... aku malu-malu.. dia pula hanya tersenyum.. tangannya mula merangkul bahu aku...

Klik!!

satu gambar telah diambil.. gambar kali pertama yang hanya ada aku dan Shahir..

dia berbaju biru.. dan aku juga berbaju biru...



*          *          *


tiga hari telah berlalu.. cuti semestar bermula.. Shahir telah pun balik ke rumahnya sendiri.. sempat dia berpesan kalau aku nak minta tolong sesuatu, jangan segan nak hubungi dia.. lagi pun dia tinggal berdekatan dengan kota raya ni juga.. aku hanya mengangguk..

kerja sambilan mula aku lakukan.. di kedai farmasi tempat aku berkerja, aku mula sibuk menyusun barang-barang dan menjadi promoter kepada orang yang datang berkunjung.. adakalanya aku akan menjaga kaunter bayaran.. kerja sedikit sibuk, dan gaji pun tidak lah seberapa.. tapi aku suka dengan pekerjaan itu.. lagi pun tempat tu tidak jauh dari kolej kediaman aku..

hari pertama bekerja, agak meletihkan.. banyak stok baru yang perlu disusun.. angkut barang kemudian pada malamnya menyusun stok-stok baru itu.. 

hari kedua bekerja.. suasana seperti biasa juga.. agak sibuk namun tidak seperti semalam.. sekali lagi pada hari ni aku bekerja untuk sebelah malam... dari pukul 3 petang, sehingga lah pukul 11 malam baru lah aku mula pulang balik ke kolej kediaman..

hari ketiga bekerja pula aku bekerja untuk hari siang.. dari pukul 9 pagi sehingga lah pukul tiga petang.. hari ini, aku bersiap awal untuk datang bekerja.. pada pukul 8 pagi aku sudah mula bergerak dari kolej kediaman aku..

hari ini agak sedikit sibuk juga lah.. hari Sabtu.. banyak orang yang berkunjung di Shopping Mall itu.. jadi, semakin banyak lah pelanggan yang berkunjung ke kedai farmasi tempat aku bekerja.. 

aku hanya melayan pelanggan dengan senyuman mesra.. kali ini, aku bekerja di kaunter bayaran.. seorang dari seorang aku layan dan tidak pernah pudar senyuman yang aku berikan..

"sila datang lagi.. terima kasih.." kata aku setelah siap memasukkan baranngan yang dibeli pelanggan ke dalam beg plastik..

kemudian, pelanggan seterusnya datang..

"eh, just nak tanya.. saya nak beli sabun mandi.. tapi tak pasti lah brand apa yang bagus lagi.. antara Detol dengan Protex mana lagi bagus??" tanya pelanggan itu..

tiba-tiba jantung aku berdegup kencang di saat aku memandang wajah pelanggan itu.. dia hanya tersenyum memandang aku... tangan aku seperti begetar-getar.. lidah aku mula kelu, tidak mampu untuk berkata-kata..

sepertinya, aku sangat mengenali wajahnya...

hatiku mula berbisik..

Saiful!!








3 comments:

  1. semakin menarik mini novel...seronok juga sentiasa mnegikuti&membaca kisah hidup kau Putera.
    berapakah gajinya kerja sambilan kt sana tu putera? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haiya.. knp byk fikir citer ni adalah about my own story? haha.. x kesemuanya lh.. and aku bukan fahri..

      Delete
  2. sangat menarik crita novel yg putera karang nie....... sya amat teruja bla membacanya dari part ke part yg len..... sya rsa dri sya mmg sma seperti fahri... tp tu la kn... x thu nk kongsi msalah ngn sesiapa... btw, bla crita nie akan bersambung???

    ReplyDelete