Thursday 15 May 2014

To be 'TRUE' or 'FAKE'?







tiba-tiba hari ni aku teringat pasal lagi "Beautiful" oleh Christina Aguilera.. so aku search video kat Youtube.. apa yang aku nak cakap pasal entri kali ni adalah berkenaan quote yang actually agak common gak iaitu..



"just be yourself.."

"kita patut jadi diri sendiri.."

"we need to be true to ourselves.."

"accept who you are.."

"manusia itu takkan hidup bahagia selagi dia takleh nak terima diri dia sendiri.."



so kesimpulannya ada berkenaan dua perkara iaitu, first, jadi diri sendiri.. kedua, terima siapa diri kita seadanya.. 

but aku kadang-kadang rasa dua perkara ni macam very hard nak di adapt pada sesetengah kes.. aku nak sebut adalah mengenai homoseksual.. boleh tak ko jadi diri sendiri? boleh tak ko terima diri ko seadanya?

bagi aku benda ni macam konflik juga sebenarnya.. di satu sudut bila kita disyorkan untuk jadi diri sendiri and terima diri seadanya, but disebabkan satu faktor lain (homosexuality) benda ni macam buat kita sepatutnya jadi 'fake' pada diri sendiri.. 

aku rasa golongan PLU ni mengalami kesukaran untuk menerima dua konsep ini disebabkan faktor dalam budaya dan kepercayaan kita ia adalah sesuatu yang salah.. kalau ko jenis yang pegang pada pendapat ni lah.. so, ada orang yang memang susah nak terima diri dia (gay) and tak jadi diri sendiri dengan tidak mempamerkan perasaannya.. maksud aku macam dia suka kat orang ni, but dia takleh nak luahkan sebab ianya adalah salah sebab kita percaya adalah salah.. 

actually benda ni aku dah lama fikirkan sebenarnya.. aku ada fikir,

"antara perkara yang susah dengan orang PLU ni adalah, kita takleh nak jadi diri sendiri walaupun orang mengatakan kita patut terima siapa diri kita dan patut jadi diri sendiri.."

macam,

"macam mana aku nak terima diri aku sendiri, sebab aku gay?"

"i'm a gay.. and i hate myself.."

so, apa yang korang fikirkan mengenai kes macam ni? patut kah orang PLU tu 'jadi diri sendiri' dan 'terima diri seadanya' or sebaliknya? but in our malay/islamic cultures, ada tendency macam mengarahkan kepada kes yang sebaliknya.. macam mana korang nak adapt dengan dua konsep ini? adakah jadi 'fake' sebenarnya tak salah pun?


"just be yourself.."

"accept who you are.."







8 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Baper kali nk ckp pasal mcm ni. Better siapkn UL

    ReplyDelete
  3. UL please .. .hmm

    ReplyDelete
  4. kadang-kadang kita perlu jujur dan kadang-kadang kita perlu tidak berapa sangat jujur. Bergantung pada sesuatu keadaan dan situasi..

    ReplyDelete
  5. For me....UL ni byk mesej nya yg tersirat...bkn hanya sbb cinta yg x terucap jer....tp sakit aty bila tgok koment nk duk tagih citer UL...bila post mcm ni bising....pfft....

    ReplyDelete
  6. Dah 40 tahun aku berpura pura normal.tp hakikatnya aku sgt menderita..terlalu menderita..

    ReplyDelete
  7. Aku dah lalui tempoh lebih Dari separuh hayat aku. Dah 20 tahun pun. Dah Cuba mcm2..... Mampu kawal diri....tapi tak mampu ubah perasaan...... Lebih tertekan bila seorang kwn perempuan yg rapat dan menaruh perasaan pada aku...dah hampir 8 thn. Dan dia masih .......

    ReplyDelete