Sunday 22 April 2012

Re-post: Novel PLU




Cinta Tanpa Noktah.. first time aku terjumpa novel ni kat kedai Popular di 1 Utama tahun 2011 lepas... bila tengok cover buku tu aku dah ada rasa aura tersendiri.. macam ada sesuatu je tentang novel ni.. bila aku baca je sinopsis cerita buat aku terkejut.. ni cerita tentang PLU!!

aik? macam mana novel genre PLU ni boleh lepas dipasarkan kat Malaysia?? novel bergenre taboo ni bagi aku agak macam mustahil untuk ada di kedai-kedai buku macam Popular.. lebih-lebih lagi novel tu dalam bahasa melayu.. penulis pun orang melayu gak.. =/

tiba-tiba hari ni aku terfikir tentang watak lelaki cerita ni yang bernama Zul.. dia ni seorang PLU yang gay.. tapi dia bukan seorang PLU yang tipikal.. dia bukanlah watak utama dalam cerita ni, just watak sampingan yang penting.. hero cerita ni bernama Art, seorang biseksual..

Zul ni pada padangan aku sedikit sebanyak seperti aku.. dia mengalami konflik dalaman untuk menafikan dirinya yang sebenar.. dia ada kekasih perempuan.. tapi sebab dia gay, jadi faham-faham je lah macam mana.. perkara yang aku suka tentang diri Zul adalah macam mana dia boleh menjadi seorang gay yang moderate.. dia gay tapi life dia tak macam orang gay lain.. maksud aku, seks sana sini, bercouple dengan jantan, tengok video lucah.. macam-macam je lah.. (rasanya korang faham gay life yang aku maksudkan..)

tapi, Zul tetap mengalami konflik perasaan apabila dia rasa yang dia mula tertarik dengan Art.. tapi dia cuba tahan perasaan itu.. konflik mengenai dirinya patutkah dia mengahwini kekasih perempuanya? hmm.. rasanya korang patut baca buku ni kalau nak tahu jalan cerita yang sebenar..

ada tiga watak PLU dalam novel ni, Art yang biseksual, Zul dan Jali pula watak gay.. tapi kalau korang baca, tidak pernah tertulis satu perkataan 'gay', 'biseksual' or 'PLU' pun dalam novel ni.. 'homoseksual' rasanya takde gak.. kita baca, kita faham seksualiti watak tu macam mana..

in short, aku memang suka novel ni.. tapi ada benda yang aku still nak tahu bila selesai baca novel ni.. sebab di pengakhiran cerita still tak menjelaskan 'penyelesaian yang terbaik' bagi kehidupan seorang PLU.. sesuatu yang cuba aku fahami mengenai 'kehidupan'.. tapi aku still tak dapat jawapan tu dalam novel ni...




post kali ni aku boleh kata macam re-post untuk entri sebelum ni.. kalau nak full review aku tetang novel ni sila klik sini. entah kenapa tiba-tiba aku teringat semula tentang novel ni.. kadang-kadang membaca cerita PLU membuatkan diri teruja sebab serba sedikit mempunyai kaitan tentang diri aku gak..




aku pun layan novel PLU secara online gak..

'Untuk mu im..'
http://latelenovelaomk.blogspot.com.au/ (aku suka cerita dalam blog ni.. tapi dah lama blogger blog ni tak sambung.. rasa macam tak puas hati lah sebab cerita tergantung.. :D)

'Biarkan Aku Menyayangimu Bro'
http://akulelakiberotot.blogspot.com.au/ (blog ni dulu layout ok je.. entah kenapa baru-baru ni penulis tukar layout blog jadi.. erm... kalau yang berhati suci, jangan tengok blog ni sebab pictures dalam blog ni kurang menyenangkan.. aku layan blog ni sebab nak baca cerita je.. pictures yang ada kat blog tu, honestly kurang menarik perhatian aku.. blogger ni suka sangat nak tunjuk 'aset' dia.. hmm.. aku tak tahu nak cakap apa.. not my taste lah..)

'Lagu Rindu'
http://tintahitam-blackink.blogspot.com.au/ (citer dalam blog ni still baru.. masih dalam perkembangan cerita.. jadi kalau nak follow cerita senang sikit sebab episod masih tak banyak..)


actually, aku lebih suka membaca novel PLU yang tanpa ada ada babak di ranjang.. entah kenapa seks dengan PLU ni tak boleh terpisah.. cerita PLU mesti je masuk sekali unsur seks.. aku lebih suka cerita yang lebih bertemakan 'kasih-sayang' or sesuatu yang mengajar aku erti kehidupan PLU yang sebenarnya.. sebab banyak benda aku nak tahu, bagaimana kamu boleh jadi seorang PLU dan rasa bahagia tanpa melakukan sesuatu yang tidak sepatutnya dilakukan.. hmm.. ada ke cerita macam tu??

42 comments:

  1. Saya terjumpa Blog ini smalam.. dan secara jujur... Luahan hati yg ditulis dalam blog ini ...seperti apa yg aku hadapi skrang..

    Tuan tanah boley try baca novel nih.. "DILEMA".. tp penamat nya belum ada... cerita tergantung.. tp aku suka jalan cerita dan watak serta pengorbanan dalam novel ini..

    http://miqaelarshad.blogspot.com/2010/08/e-novel-dilema-bab-1.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni cerita PLU gak ke? or percintaan org straight?

      Delete
  2. Plu yg berubah menjadi str8 dan macam2.. tp novel nih memang sedey...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada ke PLU yg berubah jd straight? aku curious gak ni..

      Delete
  3. Dia menjadi str8 sblum dia mati (cuba melawan diri sendiri) .. Tp Organ hati yg dia derma selepas kematian dia tetap menunjukkan dia kekal PLU.. Cuba baca.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgh baca... haha..

      mesti penulis tu pun PLU gak.. sbb mcm mana lah dia tahu hal PLU di FB?? XD

      Delete
    2. Hahaha.. standrd la tuh..so.. komen novel tuh..satu lg tajuk "Antara Takdir atau Pilihan".. baca x?...

      Delete
    3. aku x dpt cari part 8!! geramnye!! terus skip baca Part 9..

      Delete
    4. Yeke...so dah abis ke?...

      Delete
    5. x habis lg... XD

      aku curiouslh mcm mana reaksi pembaca straight bila baca novel genre mcm tu?

      Delete
    6. Try suruh member ko yg str8 baca.. pastuh tnya reaction dorang..hehhee...
      Ape yg dalam novel tuh.. sama je cam realiti... pusing2 mcam mana skali pown.. mesti orang yg kita slalu jumpa akan kenal akan kenal dengan meber plu kita yg lain..

      Delete
  4. emmm...
    pakcik pernah beli novel storyline mcm ni masa form 4 dulu...
    novel tu pakcik sorok dlm kotak bwh katil selepas habis baca...
    nizam zakaria sblm nie pernah ada blog n he post all his gays novel series..
    lps tu dia start buat drama emil emilda n all his penulisan online stop there...
    dia byk menerbitkan moden love story kat tv3 melalui radius one..
    kiranya ini karya baru dari beliau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah!! aku rasa memang sah Nizam Zakaria tu PLU gak.. sbb sebelum ni dia rajin buat novel gay.. x gitu? XD

      Delete
    2. entah...xmau tuduh...
      tp novel dia byk berbentuk nasihat n cuba mendedahkan sisi golongan kita yg jarang dilihat oleh masyarakat selain sisi gelap yg dikeji oleh masyarakat..
      dan penulisanya amat jarang menyentuh ttg hubungan kelamin sesama lelaki..
      dan dia juga menjadi sumber pakcik mencoret liku2 hidup pakcik kat sini :D hehehehe

      Delete
    3. yupp! betul.. novel Cinta Tanpa Noktah ni pun langsung x guna word gay, biseksual or PLU.. x ada unsur seks sgt.. tp still adalah sikit2.. tp tulis secara baik lah.. dan lg dlm novel ni lansung x sentuh sgt tentang agama dlm kehidupan PLU.. sbb kebiasaanya org akan 'menghukum' golongan PLU dgn agama..

      Delete
    4. bila di baca balik post kamu sebelum ni...br pakcik perasan...
      crite ni pernah dia post di blog dia dulu... cuma tajuk, nama watak ada diubah dan jln crite diubah suai sedikit... jika nak baca karya asal beliau cuba cr dlm bbrp blog2 G yg lain sbb pakcik pernah perasa ada yg copy paste pastu claim itu nukilan diorg...

      Delete
    5. pakcik tahu x original blog dia dulu? or blog tu dh kena delete or private?

      Delete
    6. rasanya dia dah delate..
      lps dia xupdate pakcik dah xfollow blog tu lg..
      last pakcik bc blog dia pd thn 2007..
      xpon try google nama dia kat blogspot..
      mesti ada..

      Delete
    7. Emil Emilda tu mengingatkan aku watak Shahiezey Sam yang gay dlm cita tu. itulah kali pertama aku tengok watak Shahiezey Sam dekat TV, dan watak dia tu menyebabkan aku meluat tengok dia..haha..tp memang cerita tu ada berbaur dunia PLU..hehe

      Delete
    8. aku x tahu pula citer Emil Emilda tu.. dan lg aku x pernah tahu pun siapa Nizam Zakaria.. i mean, hasil2 nurkilan beliau d kaca tv...

      Delete
  5. saya dah baca novel ni..pun beli kat popular jugak..cerita ni best..lepas baca novel ni, terus tak layan novel cinta melayu yang straight.huhu~selain sebab saya ni PLU, saya beli novel ni kerana nama saya dengan salah satu watak dalam ni sama..so sangat teruja..saya jugak pernah jumpa orang yang namanya Ariffin dan dipanggil Art..terus teringat novel ni..haha..adakah orang yang sama? jeng3~ :p

    *x baca novel Lagu Rindu ke? hoho~

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni mesti nama sama dgn Jali, kan? XD

      aku layan gak 'Lagu Rindu' tu.. tapi Part 5 nye mana?? :D

      Delete
    2. Yes.. where's part 5...

      Delete
    3. hahaha~ xde kaitan pun nama saya ngan jali..lalalala~hehe

      saya ada idea untuk lagu rindu..tapi belum ada kesempatan nak habiskan cerita tu..huhu~ insyaAllah akan ada sambungannya nanti :)

      thanx for supporting :)

      Delete
  6. emmm x boleh nak komen sbb x baca... kesian aku

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana2 novel plu yg john pernah baca pun boleh ckp.. aku pun nk tahu gak citer lain..

      Delete
    2. Emmmm x pernah tengok kalau gay movie yg aku tengok pn shelter & brokeback mountain je...

      Delete
    3. aku dgr, Shelter xde unsur2 seks.. klu x silap lah.. betul ke?

      Delete
    4. shelter best cerita tu kami pernah tgok..

      Delete
  7. mcm one of the novels published in his blog previously. tajuk dia "cinta nasi lemak". but not sure whether it is the same or not.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aduhai.. mesti belambak novel online dia kan?? melepas aku x dpt baca..

      Delete
    2. betull...
      cinta nasik lemak...
      lps tu tajuk hadi kut..
      kisah sorg budak yg stay with a G couple..
      n ect2...

      Delete
  8. So far .. wa pernah baca .. karya untukmu Im tue
    Best lar ...

    Novel yang ko promote nie nampak cam best .. x pernah nampak lagi ..
    teringin la nak baca tapi segan sungguh nak beli ..apatah lagi nak pegang buku yang cover pon dah macam erotik ..

    psst: pos kat aku ...hehehehe

    Nu'man

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. tgl cover pun dh agak 'menghairahkn'.. org pandang pun lain semacam..

      Delete
  9. http://setitikdakwatpena.blogspot.com/2010/11/sisi-gelapku-1.html?zx=2290f7cb3c63060a

    --plot cerita menarik dan penulis bijak bermain emosi..

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. tak dapat lah.. susah nak kirim the real novel.. tapi aku ada novel dr penulis yg sama dalam bentuk Microsoft Office Words file.. citer PLU juga kot.. sebab ada orang yang beri kata citer PLU lain dr penulis ni.. tp i x baca lg..

      Delete
  11. lol..penulis die mmg confirm plu guys.. =) but hey....what the heck right

    ReplyDelete
  12. pe2 kongsi r story2 romantik nga sy. best citer2 nie. sy cba blajar jd sorg y lbh mghargai
    ni email sy or fb
    zhaki.gaw@gmail.com, epal_lebam@y.c.m
    fb: Omanu Stu Firzhaki

    ReplyDelete
  13. pnh bace novel nie.. tapi dlm fomat pdf... pnah jmpe novel die tapi sekali tu je kat mph mahkota parade...

    bg aku cerite nie best giler compare to others mlay novel yg x habis2 dgn happy ending die...

    n one more thning is bg aku cerite nie bkan cerite gay sgt pon coz bnyak cerita pasal masalah sosial remaja...

    knpe art jadi mcm tu, knpe zul plak mcm tu..

    the best part is citer ni bnyak persolan.. so for those yg x bace lagi they should read it.. klu x jmpe yg version printed nyer g google yg version pdf... ade tapi tajuk die cinta nasi lemak.. :)

    ReplyDelete
  14. um hey admin... sy admin bagi blog http://pandoragaystories.blogspot.com sy pun mengkarya cerita gay dan semuanya diterbitkan di blog sy. nak minta tolong tengok2kan blog sy n kalau tidak keberatan boleh add to blog list. :D

    ReplyDelete
  15. tak semestinya hanya orang gay akan cari buku gay. i am a straight woman but have read most gay stories worldwide. i even enjoyed it. some have better plots and well written than any other het stories. dari lynn hagen, scarlet hyacinth, stormy glenn, felipe pacino etc sampailah ke cerita plu melayu. asalkan cerita cantik penggarapan dia, menarik dan tak stereotype dan tipikal, baca je XD

    p/s: kalu kita boleh jadi kawan, ni email i the.sacred.oracle[at]gmail.com ;)

    ReplyDelete