Thursday 24 January 2013

Sisi Gelapku (review)






kali ni aku nak buat review cerita yang berjudul 'Sisi Gelapku'.. ini adalah novel PLU kedua aku baca selepas cerita Cinta Tanpa Noktah.. cerita ini agak panjang.. ada Musim Pertama (28 parts) dan Musim Kedua (54 parts) semuanya berjumlah 82 parts cerita.. banyak giler! kalau baca dah macam tengok drama tv yang panjang..

Musim Pertama lebih menjurus tentang kisah kehidupan watak utama, Khuzai dan kekasihnya, Badrul.. plot masa pada Musim Pertama ini adalah ketika Khuzai masih lagi menuntut di sekolah menengah.. bermula bagaimana senior Khuzai iatitu Badrul cuba untuk melamar Khuzai sebagai kekasihnya.. apa awalan cerita ini, Khuzai bukan lah seratus peratus gay.. bahkan dia sebenarnya turut menyimpan perasaan kepada seorang Perempuan.. namun apabila cerita ini berkembang, perasaan suka itu mungkin mula teralih kepada lelaki apabila dia akhirnya menjadi teman kepada Badrul.. cerita Sisi Gelapku memang penuh konflik.. for me, tema keseluruhan cerita ini adalah mengenai 'kesetiaan'.. dan lagi, cerita ini sebenarnya mengandungi unsur erotika yang melampau.. jadi ia agak kurang sesuai dibaca bagi yang tak suka cerita macam ini..

konflik terbesar pertama ketika Khuzai yang mula ketagih dengan seks, mengajak Badrul untuk melakukan threesome bersama Hairi.. ini lah babak yang begitu menguris hati aku apabila aku turut kecewa dengan sikap Khuzai.. Badrul mengatakan setuju walaupun sebenarnya dia cuma ingin menguji kesetiaan Khuzai terhadapnya.. dan akhirnya di depan mata Badrul sendiri dia melihat bagaimana Khuzai dengan mudah melakukan seks dengan Hairi.. hal ini membuatkan Badrul begitu kecewa dengan ketidaksetiaan Khuzai terhadap dirinya.. bermula dari saat itu, hubungan Badrul dan Khuzai mula terputus..

kemudian pada Musim Kedua pula mostly menceritakan tentang kisah Khuzai di universiti.. walaupun hubungannya dengan Badrul telah terputus.. namun hatinya masih belum dapat melupakan kekasih pertamanya itu.. hingga lah pada satu hari bila Khuzai mendengar cerita bahawa Badrul telah kemalangan menyebabkannya hilang ingatan.. Khuzai begitu sedih bila Badrul tidak lagi ingat akan memorinya dulu.. ditambah lagi bila Badrul yang hilang ingatan itu akan melangsungkan perkahwinan dengan seorang perempuan.. kekecewaan dalam hati Khuzai untuk melupakan Badrul akhirnya digantikan dengan cinta yang tidak berbelah bahagi dari teman serumahnya bernama Razif yang dalam diam suka akan Khuzai..

maka, bermula lah kisah percintaan baru antara Khuzai dan Razif.. konflik melanda biarpun sebanyak mana Razif mencintai Khuzai, namun masih tersimpan juga perasaan sayang Khuzai terhadap Badrul.. then, bermula lah usaha Razif untuk memenangi hati Khuzai secara total.. Khuzai mula berbelah bahagi sama ada mahu melupakan Badrul ataupun menerima cinta Razif seadanya.. dan klimaks cerita mula ketika Badrul akhirnya dapat mengingati semula kenangannya bersama Khuzai.. dan dari saat itu Badrul mahu Khuzai kembali kepada dirinya biarpun dia akan berkahwin jua.. pada saat ini lah Razif yang setulus hati mencintai Khuzai akhirnya menyerah akan kehendak Khuzai.. semuanya terserah kepada Khuzai sama ada memilih Badrul ataupun Razif..

in short, macam aku cakap lah.. cerita ini adalah tentang erti kesetiaan.. seperti mana Badrul kecewa pada khuzai yang melakukan seks dengan lelaki lain di depan matanya.. dan lagi, biar pun Khuzai sudah bercinta dengan Razif, namun hatinya masih juga memikirkan tentang kekasih lamanya.. seriously aku cakap cerita ini penuh dengan konflik.. cuma yang tak bestnya ada banyak adegan yang tak ditapis lah..




to read this story

AMARAN!! cerita ini penuh dengan adegan yang tak ditapis..




#baca juga review lain pada tab di atas 'PLU Novel Reviews'..



21 comments:

  1. novel yang aq paling minat..hehe

    ReplyDelete
  2. Hurm. Kinda interesting.. Wanna try to read..

    ReplyDelete
  3. i think novel ni antara novel plu terbaik aku pernah baca..

    ReplyDelete
  4. eh aku takleh masuk ar blog 2..this webpage not avaible..tlg aku

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je buka.. try guna link tu..

      Delete
    2. tk boleh...opss, google chorme couldn't connect to..

      Delete
    3. blog mcm ni memang byk yg dh kena block.. but i think ikut kawasan gak dpt masuk or x.. sbb in my place dpt je.. klu u gi tempat lain, try buka semula..

      Delete
    4. oh ye mmg blog aku ni dh kene block..mungkin terlampau lucah sgt kot..pelik an,hanya tulisan je kot bukannya aku ada letak foto atau video lucah..lagipun aku dh set blog ni utk tatapan dewasa je..tp..hmmmm btw kalo xleh masuk blog aku ni,korg terpaksa edit skit link dia..
      try link ni

      www.setitikdakwatpena.blogspot.co.uk

      Delete
  5. emm..korang br bc eh??
    pakcik pun dah lupa pasal blog neh..
    rasanya ada 3 siri smua nya??
    ataupun pakcik dah konfius byk sgt crita pakcik dah bc..

    ps : elok la ang wat review pasal e-novel plu.. pakcik wat review pasal plu movie or drama.. crita sndr lambat nak posting kan?? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dh lama baca pun citer ni tp baru je nk buat review..

      Delete
  6. Kenapa semua novel plu yg aq baca semua menunjukkan adanya harapan cinta antara lelaki?? Knp perkara tu x terjadi kat aq.. Cinta antara lelaki.. Aq harap aq dapat akan ia satu hari nanti..

    ReplyDelete
  7. thanx to admin yg sudi wat review pasal karya aku ni..ye cite ni memang byk unsur erotika yang tidak ditapis..cerita ini mengenai kehidupan aku..kisah percintaan aku..segalanya aku ceritakan disini.termasuk perkara intim..tidak lengkaplah jika seorang plu itu tidak pernah menjalinkan hubungan sejenis..begitu juga aku..

    btw to putra..thanx a lot coz sudi jenguk blog dan baca karya aku..i love ur blog..i really do..ini 1st time aku beri respon d blog ko ni.selama ni aku just skod2 je..hehe best isi kandungan blog ko..byk memberi inspirasi kepada aku.. keep it up bro..

    ReplyDelete
  8. Dah baca novel berjuduk songsang?

    ReplyDelete
  9. Dah baca novel berjuduk songsang?

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. ape lak adegan xbertapis tu xbest..best arr..heheh..nice story..mmg addicted gak bace cite ni.

    ReplyDelete
  12. wait...link yg ko bg tu ,..link ape? tu cerite yg ko ceritekan ni ke??? sisi gelap tu ke??? seriously,..boleh bace kat internet???

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah.. boleh je..

      http://setitikdakwatpena.blogspot.com.au/

      Delete